کشف یک سیاره فراخورشیدی مشابه سیاره ۹

بر اساس نتایج یک مطالعه، سیاره‌ای فراخوشیدی (خارج از منظومه شمسی) که در فاصله ۳۳۶ سال نوری از زمین قرار دارد، ممکن است مشابه سیاره ۹ (Planet Nine) باشد؛ سیاره‌ای که تصور می‌شود در اطراف منظومه شمسی وجود داشته باشد. تصور عموم بر این است در سیاره منظومه شمسی ۹ سیاره وجود دارد. در این میان پلوتو تنزل رتبه پیدا کرد و تنها ۸ سیاره به‌طور رسمی در این منظومه باقی ماند. اما در سال‌های اخیر برخی محققان این گمان را ایجاد کرده‌اند که سیاره بزرگ نهمی فراتر از حد تشخیص و در ناحیه بیرونی منظومه شمسی وجود دارد.

سیاره ۹ نام موقت یک سیاره یخی بزرگ احتمالی با جرم تقریبی ۱۰ برابر زمین و قطر حدود ۱۳ هزار تا ۲۶ هزار کیلومتر (نزدیک به ۲ تا ۴ برابر قطر زمین) در ناحیه بیرونی منظومه شمسی است. وجود این سیاره توجیه پیکربندی مداری غیرمعمول یک گروه از اجرام فرانپتونی در فضای بیرونی کمربند کویپر خواهد بود.

اکنون تلسکوپ فضایی هابل یک سیاره فراخورشیدی در دور دست کشف کرده که دارای مداری بیضی شکل به دور ستاره‌‌های میزبان خود است. این سیاره HD 106906 نام دارد و به دور یک ستاره دوتایی می‌چرخد. مدار کاملاً بیضی شکل این سیاره با تمام شدن هر یک چرخش، آن را از ستارگانش دور می‌کند. ۱۵ هزار سال زمینی طول می‌کشد تا این سیاره یک دور کامل به دور این دو ستاره بچرخد.

سیاره مذکور تقریباً ۱۱ برابر مشتری، بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی، می‌باشد. HD 106906 ابتدا در سال ۲۰۱۳ کشف شد، اما محققان به‌تازگی موفق به مشاهده مدار این سیاره شدند. بر اساس اعلام ناسا این کشف می‌تواند به اخترشناسان برای توضیح وجود احتمالی سیاره ۹ کمک کند.

منبع خبرگزاری ایرنا
محمد

ممکن هست سیاره مرموز نیبیرو باشه؟؟؟