چین دو تلسکوپ فضایی را برای پایش پدیده‌های نجومی فضای عمیق در مدار زمین قرار داد

چین دو تلسکوپ فضایی را برای کاوش پدیده‌های نجومی اعماق فضا توسط ماهواره‌بر لانگ مارچ-۱۱ (Long March-11) در فاصله ۶۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار داد. این مأموریت موسوم به GECAM (سرواژه ravitational Wave High-energy Electromagnetic Counterpart All-sky Monitor) روز چهارشنبه ۹دسامبر (۱۹آذر) ساعت ۲۰:۱۴ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی ژیچانگ (Xichang) در جنوب غربی چین انجام شد. تلسکوپ‌های GECAM برای بررسی پدیده‌های پرانرژی فضا مانند انفجارهای اشعه گامای امواج گرانشی، انفجارهای رادیویی سریع (FRB) و همچنین مطالعه برخی اجرام آسمانی مثل ستاره‌های نوترونی و سیاه‌چاله‌ها در مدار زمین قرار گرفته‌اند.

تلسکوپ‌های مذکور با وزنی معادل ۱۵۰ کیلوگرم توسط آکادمی علوم چین (Chinese Academy of Sciences) ساخته شده‌اند و همین سازمان به‌همراه مؤسسه فیزیک انرژی بالای (Institute of High Energy Physics) چین آن‌ها را اپراتوری می‌کند. این تلسکوپ هر کدام مجهز به یک آرایه گنبدی شکل متشکل از ۲۵ آشکارساز اشعه گاما و ۸ آشکارساز ذرات باردار هستند و قادر به کاوش تمام آسمان می‌باشند.

نمای تلسکوپ‌های فضایی GECAM

لانگ مارچ-۱۱ که در این مأموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر چهار مرحله‌ای با طول ۲۰.۸ متر و قطر ۲ متر بوده و وزنی معادل ۵۸ تُن دارد. این ماهواره‌بر با احتساب این عملیات تاکنون ۱۱ بار به فضا پرتاب شده که در همه موارد موفق عمل کرده است. لانگ مارچ-۱۱ که اولین پرتاب خود را در سال ۲۰۱۵ تجربه نموده، توسط آکادمی فناوری حامل فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technology) ساخته شده است. ماهواره‌بر مذکور تاکنون ۲ بار از دریای زرد به فضا پرتاب شده و قادر به حمل ۷۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو می‌باشد.

wikipedia ، chinadaily ، space.skyrocket ، rocketlaunch