استارشیپ هنگام فرود در اولین پرواز آزمایشی زیرمداری منفجر شد+فیلم

0 321

نمونه اولیه حامل فضایی استارشیپ (Starship) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) در اولین پرواز آزمایشی زیرمداری، هنگام فرود روی زمین منفجر شد و از بین رفت. طی عملیات مذکور، این نمونه موسوم به SN8 با ۵۰ متر طول روز چهارشنبه ۹دسامبر (۱۹آذر) ساعت ۲۲:۴۵ به‌وقت گرینویچ از مقر فضایی بوکا چیکا (Boca Chica) در ایالت تگزاس به آسمان پرتاب شد.

هدف از انجام این عملیات، پرواز SN8 تا ارتفاع ۱۲.۵ کیلومتری سطح زمین و انجام چند مانور پیچیده بود که تمامی این‌ مأموریت‌ها با موفقیت همراه شدند؛ اما نمونه اولیه استارشیپ در هنگام فرود به‌دلیل سرعت بیش از حد تعیین‌شده با زمین برخورد کرد و منفجر شد. کل زمان پرواز SN8 از زمان برخاست تا فرود نزدیک به ۷ دقیقه به‌طول انجامید. نمونه SN5 استارشیپ پیش‌تر طی پرواز‌های آزمایشی تا ارتفاع ۱۵۰ متری سطح زمین با موفقیت بالا رفته و فرود آمده بود.

نمونه اصلی استارشیپ که یک پرتابگر دو مرحله‌ای بازگشت‌پذیر است، ۱۲۲ متر طول داشته و دارای قطری معادل ۹ متر می‌باشد. این حامل فضایی سوخت مایع با وزن ۵ هزار تُن (با احتساب محموله) قادر به حمل ۱۰۰تُن محموله به مدار لئو است و هر بار پرتاب آن ۲ میلیون دلار هزینه دربردارد. اسپیس‌ایکس توسعه استارشیپ را از سال ۲۰۱۲ و با دریافت بودجه‌ای ۱۳۵ میلیون دلاری از آژانس فضایی آمریکا آغاز کرد.

این شرکت به‌همراه شرکت بلو اوریجین (Blue Origin) در حال توسعه فضاپیماهایی برای برنامه بازگشت به ماه آرتمیس (Artemis) ناسا هستند؛ برنامه‌ای که این آژانس در ادامه آن قصد دارد برای اولین بار انسان را به مریخ نیز اعزام کند.

 

youtube ، wikipedia ، wikipedia ، theguardian ، space ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16131
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها