سامانه ناوبری ماهواره‌ای چین در خدمت کشورهای جنوب شرق آسیا

0 266

چین، مرکزی را برای استفاده کشورهای جنوب شرق آسیا از خدمات سامانه ناوبری ماهواره‌ای بیدو (BeiDou) ایجاد کرد. این مرکز در منطقه گوانگشی ژوانگ (Guangxi Zhuang) در جنوب چین و طی توافق شرکت‌هایی از چهار کشور چین، تایلند، کامبوج و فیلیپین راه‌اندازی شده است. بر این اساس، کشورهای عضو منطقه آزاد تجاری آسه‌آن (ASEAN) شامل برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام می‌توانند از خدمات سامانه ناوبری بیدو بهره ببرند.

منظومه ماهواره‌ای بیدو که اخیراً تکمیل و عملیاتی شده، در سال ۲۰۰۰ به‌دنبال پرتاب اولین ماهواره مدار ژئوی این پروژه آغاز شد. هدف چینی‌ها از این برنامه، ارائه خدمات موقعیت‌یابی جهانی به نیرو‌های نظامی این کشور، مردم و مشتری‌ها در سرتاسر جهان، بدون نیاز به رقبای خود است. همچنین از دیگر کاربردهای این سامانه می‌توان به کاهش اثرات مخرب بلایای طبیعی، کمک به عملیات‌های جست‌و‌جو و نجات، نقشه‌برداری و کمک به اطفاء حریق جنگل‌ها اشاره نمود.

این خدمات برای مشتریان غیرنظامی چینی با دقت ۱۰ تا ۶ متر و برای نیرو‌های نظامی چین با دقت ۱۰ سانتی‌متر می‌باشد (بالاترین دقتی که توسط سامانه موقعیت‌یابی جی‌پی‌اس آمریکا به نظامیان ارائه می‌شود ۳۰ سانتی‌متر است). شایان ذکر است ماهواره‌های منظومه بیدو در مدارهای ژئو و مئو قرار دارند.

 

espash ، gpsdaily

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16120
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها