چین ماهواره سنجشی دیگری از سری گائوفن را در مدار زمین قرار داد

0 215

چین ماهواره سنجشی گائوفن-۱۴ (Gaofen-14) را توسط ماهواره‌بر لانگ مارچ-۳بی (Long March-3B) به فضا پرتاب کرد. این مأموریت روز یکشنبه ۶دسامبر (۱۶آذر) ساعت ۰۳:۵۸ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی ژیچانگ (Xichang) در جنوب غربی این کشور صورت گرفت. گائوفن-۱۴ با هدف ثبت تصاویر با قدرت تفکیک مکانی بالا به‌منظور تهیه نقشه‌های توپوگرافی سه‌بعدی و سایر اطلاعات دیجیتالی در مدار خورشیدآهنگ قرار گرفته است. 

این ماهواره همچنین از پروژه‌ای موسوم به «طرح کمربند و جاده» (Belt and Road Initiative) پشتیبانی اطلاعاتی خواهد کرد. طرح مذکور یک راهبرد توسعه زیرساخت جهانی می‌باشد که در سال ۲۰۱۳ توسط دولت چین برای سرمایه‌گذاری در ۷۰ کشور و سازمان بین‌المللی تصویب شد. از اهداف مهم این طرح که با نام یک کمربند یک جاده (One Belt One Road به اختصار OBOR) نیز شناخته می‌شود، توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» می‌باشد.

گفتنی است ماهواره‌های گائوفن چین مجموعه‌ای از ماهواره‌های رصد زمین هستند که برای یک برنامه دولتی موسوم به CHEOS (سرواژه High-definition Earth Observation System) در مدار قرار می‌گیرند. هدف از پرتاب این ماهواره‌ها به‌طور کلی گردآوری داده‌های تقریباً در لحظه و در همه نوع شرایط آب و هوایی برای مقاصد غیرنظامی عنوان شده است.

در این مأموریت برای اولین بار از نسخه لانگ‌ مارچ-۳بی/۵جی (Long March-3B/5G) استفاده شد؛ نسخه‌ای که از پوشش آیرودینامیک طولانی‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی برخوردار است. لانگ‌ مارچ-۳بی با وزنی بالغ بر ۴۲۰ تُن، قادر به حمل ۱۱.۵ تُن محموله به مدار لئو می‌باشد. ماهواره‌بر مذکور دارای طول کلی ۵۶.۳ متر بوده، قطر مراحل اول و دوم آن ۳.۳۵ متر و قطر مرحله سوم آن نیز ۳ متر است.

لانگ مارچ-۳بی یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای است که قابلیت چهار مرحله‌ای شدن را نیز دارد و توسط آکادمی فناوری حامل‌های فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technology) ساخته شده است. ماهواره‌بر مذکور نخستین بار در سال ۱۹۹۶ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۷۲ مأموریت را به‌انجام رسانده که در ۴ مورد آن ناموفق عمل کرده است. لانگ مارچ-۳بی از دی متيل هيدرازين نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید (Dinitrogen tetroxide) به‌عنوان سوخت بهره می‌برد و هر عملیات پرتاب آن بالغ بر ۷۰ میلیون دلار هزینه دربردارد.

 

espash ، wikipedia ، news.cgtn ، nasaspaceflight ، space.skyrocket ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16118
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها