منظومه شمسی زودتر از تخمین‌های پیشین نابود خواهد شد

اخترشناسان آمریکایی طی مطالعه‌ای اعلام کردند طبق شبیه‌سازی‌های جدید تنها ۱۰۰ میلیارد سال طول می‌کشد تا هر سیاره موجود در کهکشان فرار کند و خورشید را در حال مرگ تنها بگذارد! در سال ۱۹۹۹ اخترشناسان پیش‌بینی کرده بودند که منظومه شمسی به‌مرور زمان حداقل پس از یک میلیارد‌ میلیارد یا یک کوینتیلیون سال شروع به فروپاشی می‌کند. اکنون اخترشناسانی از دانشگاه‌ کالیفرنیا (University of California)، مؤسسه فناوری کالیفرنیا (California Institute of Technology) و دانشگاه میشیگان (University of Michigan) می‌گویند این محاسبه‌ها فاقد تعدادی از شاخصه‌های مهم است.

روزی در آینده خورشید خواهد مرد و پیش از اینکه هسته آن به یک کوتوله سفید (White dwarf) تبدیل شود، مقدار زیادی از جرم خود را از دست می‌دهد و گرما منتشر می‌کند تا درنهایت چیزی جز یک سنگ سرد، تاریک و مرده از آن باقی نماند. این کاهش شدید جرم، قدرت گرانشی خورشید روی سیاره‌های باقی‌مانده یعنی مریخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون را سست می‌کند. در مرحله بعد همان‌طور که منظومه شمسی به دور مرکز کهکشان می‌چرخد، ستاره‌ها هر ۲۳ میلیون یک‌بار به آن نزدیک می‌شوند تا مدار سیاره‌ها را آشفته کنند. باتوجه ‌به ‌این موارد و همچنین انجام شبیه‌سازی‌ها محققان به این نتایج جدید دست پیدا کرده‌اند.

پس از آنکه خورشید به یک کوتوله سفید تبدیل می‌شود، سیاره‌های بیرونی دارای مدار بزرگ‌تری خواهند شد ولی همچنان پایدار باقی می‌مانند. بااین‌حال مشتری و زحل با تشدید یا رزونانس ۵:۲ پایدار می‌شوند؛ یعنی با ۵ بار چرخش مشتری به دور خورشید، زحل ۲ بار به دور آن می‌چرخد. تمام این موارد باعث می‌شوند که ۱۰۰ میلیارد سال بعد از تبدیل خورشید به یک کوتوله سفید دیگر چیزی از منظومه شمسی باقی نماند.