کشف دانشمند ایرانی ناسا برای محافظت از سلامتی فضانوردان

تیمی از محققان به‌سرپرستی افشین بهشتی، دانشمند ایرانی ناسا، می‌گویند ماهیت سلول‌های انسانی می‌تواند در مسئله مشکلات سلامتی فضانوردان در فضا نقش داشته باشد. افرادی که مدت ‌زمان طولانی در فضا اقامت دارند با خطر ابتلا به اختلالات قلبی-عروقی و اختلالات خواب و دیگر مشکلات سلامتی مواجه هستند. طبق پژوهش این تیم، میتوکندری (mitochondria) که مرکز تولید انرژی سلول‌ها محسوب می‌شود، ممکن است نقشی اساسی در این موضوع داشته باشد. موش‌های دارای مشکلات چشمی و کبدی در مطالعات، اغلب دارای اختلالات میتوکندریایی هستند.

در همین راستا اسکات کلی (Scott Kelly)، فضانورد ناسا، احتمالاً در اثر اختلالات میتوکندری با تغییر سیستم ایمنی در ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۱۵ روبرو شده باشد. نمونه‌های گرفته‌شده از بسیاری از فضانوردان دیگر نیز نشان‌دهنده صحت ادعای تغییر فعالیت میتوکندریایی در فضا هستند.

دستیابی به موفقیت بالقوه در این زمینه به‌لطف آزمایشگاه ژنتیکی (GeneLab) ناسا صورت ‌گرفته است. این آزمایشگاه حجم زیادی از داده‌های زیست‌شناسی فضایی از جمله اطلاعات سلولی، DNA و RNA و همچنین پروتئین‌ها را از سراسر جهان جمع‌آوری می‌کند. یافته‌ها این نگرانی را تقویت می‌کند که فضانوردان ممکن است در صورت اقامت طولانی‌مدت، به‌ویژه برای سفر به ماه و مریخ، با چالش‌های سلامتی قابل‌توجهی در فضا روبه‌رو شوند. تحقیقات مذکور می‌تواند برای غلبه بر این مشکلات بسیار مهم باشد. به‌گفته بهشتی با کمک نتایج این پژوهش شاید بتوان راهکارهای جدید از جمله تولید داروهایی را برای حفظ سلامت فضانوردان با اقامت طولانی در فضا پیدا کرد.

منبع ایسنا