اخترشناسان روی یک دنباله‌دار عنصر حیات پیدا کردند

محققان با بررسی اطلاعات یک دنباله‌دار به‌نام ۶۷پی/چوریوموف-گراسیمنکو (67P/Churyumov-Gerasimenko) که چندین سال پیش توسط کاوشگر فضایی رزتا (Rosetta) آژانس فضایی اروپا (ESA) جمع‌آوری شده بود، موفق به شناسایی فسفر، از عناصر حیات، روی آن شدند. تیمی از دانشگاه تورکو (University of Turku) فنلاند توانسته با تجزیه اطلاعات تحلیلگر COSIMA (سرواژه Cometary Secondary Ion Mass Analyser) رزتا، فسفر را روی این دنباله‌دار شناسایی کنند. این وسیله ذرات گرد و غبار این دنباله‌دار را جمع‌آوری کرده، از آن‌ها عکس گرفته و با استفاده از طیف‌سنج جرمی آن‌ها را اندازه‌گیری کرده است.

شش عنصر شیمیایی شامل کربن، هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن، فسفر و گوگرد تقریباً تمام مولکول‌های بیولوژیکی را روی زمین تشکیل می‌دهند. یکی از بزرگ‌ترین سؤالات اخترشناسان و دانشمندان، نحوه قرارگیری این عناصر روی زمین است. این سؤال باعث ایجاد فرضیه‌های مختلفی شده که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها، انتقال این عناصر به زمین توسط دنباله‌دارها، سیارک‌ها و برخورد با پیش‌سیاره‌ها است.

وجود این شش عنصر شیمیایی روی دنباله‌دار، فرضیه ایجاد حیات روی زمینه توسط آن‌ها را قوت می‌بخشد. طبق پژوهش‌ها فسفر یک عنصر حیاتی برای ذخیره‌سازی، انتقال و استفاده از انرژی توسط سلول‌های انسان است. چهار عنصر کربن، هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن را می‌توان به‌راحتی روی سیارک‌ها و سنگ‌های فضایی شناسایی کرد. آژانس فضایی اروپا درگذشته توانسته بود با تجزیه‌ و تحلیل دنباله‌دار ۶۷پی روی سطح آن گوگرد نیز بیابد.

برخی اخترشناسان بر این باورند که دنباله‌دارها منبع سایر ترکیبات حیاتی مانند اسید آمینه و آب شبیه به اقیانوس‌ها هم هستند. این تیم همچنین موفق به کشف فلوئور به‌صورت یون‌های ثانویه +CF در گرد و غبار این دنباله‌دار شده است. در حال‌ حاضر اطلاعی از نقش این عنصر شیمیایی در شکل‌گیری دنباله‌دار ۶۷پی نداریم.