آزمایش موفقیت‌آمیز ضبط صدای مریخ‌نورد استقامت ناسا

0 395

مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا در مسیر خود به‌سمت سیاره سرخ، طی آزمایشی صداهای ضبط‌شده در طول مسیر به مریخ را در یک فایل ۶۰ ثانیه‌ای به زمین مخابره کرد. استقامت اولین مریخ‌نوردی است که به میکروفن مجهز بوده و مدتی پیش به‌‌سوی مریخ پرتاب شد. ناسا با هدف ضبط صدای فرود استقامت روی مریخ، این کاوشگر را به میکروفن مجهز کرده بود و گفته شده که از این طریق فایل‌های صوتی زیادی از صداهایی که در سطح سیاره سرخ شنیده می‌شوند، به زمین مخابره خواهد شد.

دانشمندان اعلام کرده‌اند که چندین میکروفن برای ضبط صداهای فضایی روی این مریخ‌نورد قرار گرفته که یکی از آن‌ها با نام EDL شناخته می‌شود. کار میکروفن موردنظر ثبت صداهای مربوط به مراحل ورود، پایین آمدن و فرود استقامت در سیاره مریخ است. بر اساس اطلاعات موجود، دانشمندان ناسا در ۱۹اکتبر سال جاری میلادی مشغول آزمایش دوربین‌ها و سایر تجهیزات نصب‌شده روی استقامت بودند که برای بررسی عملکرد میکروفن‌ها، به‌مدت ۶۰ ثانیه صداهای فضایی موجود در فضاپیمایی که این کاوشگر را به فضا فرستاده، ضبط شد. این فایل صوتی توسط ناسا منتشر شده و شما می‌توانید از اینجا  به آن دسترسی داشته ‌باشید.

متخصصان می‌گویند که فاصله بین زمین و مریخ بهترین محل ممکن برای صدابرداری نبوده، اما لرزش‌هایی که به این کاوشگر و تجهیزات دیگر سوار بر آن وارد می‌شود، به‌خوبی در فایل صوتی مورد نظر قابل تشخیص هستند. میکروفن EDL توسط یک شرکت هلندی ساخته شده و صدای ضبط‌شده با آن هم توسط همین شرکت پردازش شده است. وقتی که استقامت در اوایل سال آینده میلادی به مریخ برسد، میکروفن EDL تمامی صداهای موجود از جمله باز شدن چتر نجات، فرود دستگاه روی مریخ و حتی چرخش چرخ‌ها و اصابت آن‌ها با سطح سیاره سرخ را هم ثبت خواهد کرد.

منبع گجت نیوز
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16080
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها