پایان عمر یکی از بزرگترین رصدخانه‌های رادیویی جهان

مهندسان پس از ۵۷ سال فعالیت رصد‌خانه آرسیبو (Arecibo) به این نتیجه رسیدند که تأسیسات این مرکز در پورتوریکو در خطر فروپاشی است و بنا به دستور بنیاد ملی علوم (NSF) ایالات متحده این سازه از رده ‌خارج و تخریب می‌شود. آرسیبو به‌دلیل کمک به دانشمندان در کاوش اعماق جهان و گوش سپردن به امواج رادیویی فضای عمیق، ازجمله رصدخانه‌های رادیویی مشهور جهان به‌شمار می‌آید.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که خرابی دو رشته کابل اصلی در تأسیسات طی دو ماه گذشته موجب وارد آمدن آسیب چشمگیر به رصدخانه شده است. بنیاد ملی علوم آمریکا با ارزیابی وضعیت کابل‌ها دریافت که دیگر کابل‌های تأسیسات نیز ممکن است به‌زودی سقوط کنند. مهندسان نگران هستند که در صورت سقوط برخی از کابل‌های باقی‌مانده، سکوی معلق ۹۰۰ تنی بالای تأسیسات به بشقاب ۳۰۰ متری رادیویی آرسیبو اصابت کند. همچنین احتمال دارد سه برج اطراف بشقاب که هر کدام بیش از ۹۰ متر ارتفاع دارند، در هر جهت واژگون شوند و به مرکز بازدیدکنندگان یا دیگر ساختمان‌های مهم نزدیک برخورد کنند. بنیاد ملی علوم با در نظر گرفتن این تهدید قریب‌الوقوع، به این نتیجه رسید که امکان تعمیر ایمن آرسیبو بدون به خطر انداختن جان انسان‌ها وجود ندارد.

آرسیبو در نیم‌قرن گذشته رصدخانه‌ای بسیار مهم برای جامعه علمی بوده و به دانشمندان این فرصت را داده تا اجرام و رویدادهای در اعماق فضا نظیر تپ‌اخترها و فوران‌های امواج رادیویی (FRB) اعماق فضا را رصد کنند. آرسیبو همچنین ابزاری کلیدی در جستجوی سیارک‌های نزدیک زمین بوده و به اخترشناسان کمک کرده تا اجرامی را بیابند که می‌توانند برای سیاره ما خطرناک باشند. به‌علاوه، دانشمندان در پروژه‌های جستجو برای هوش فرازمینی (SETI) از آرسیبو برای یافتن امواج رادیویی احتمالی متعلق به بیگانگان استفاده کرده‌اند.

منبع زومیت