اروپا فضاپیمایی را با هدف از بین بردن زباله‌های فضایی توسعه می‌دهد+فیلم

0 347

استارت‌آپ سوئیسی کلیر اسپیس (ClearSpace) با حمایت آژانس فضایی اروپا قصد دارد مأموریتی را توسعه دهد که برای حذف زباله‌های فضایی از مدار به‌کار گرفته خواهد شد. این مأموریت موسوم به کلیر اسپیس-۱ شامل یک فضاپیمای مجهز به چهار بازوی رباتیک است که زباله‌های فضایی را توسط ابزاری پنجه مانند گرفته و آن‌ها را به‌سمت جو زمین هدایت می‌کند. فضاپیمای مذکور سپس طی عملیاتی که «مأموریت انتحاری رباتیک» (robotic suicide mission) نامیده می‌شود، به‌همراه زباله فضایی در جو زمین می‌سوزد.

کلیر اسپیس-۱ که در سال ۲۰۲۵ عملیاتی خواهد شد، یک آداپتور ۱۰۰ کیلوگرمی وِسپا (Vespa) متعلق به حامل فضایی وگا (Vega) شرکت اروپایی آریان اسپیس (Arianespace) را گرفته و از مدار خارج می‌کند. این قطعه از سال ۲۰۱۳ تاکنون و پس از استقرار ماهواره سنجشی پروبا-وی (Proba-V) متعلق به آژانس فضایی اروپا در مدار باقی مانده است. شکل ساده و مخروطی وسپا دلیل انتخاب این زباله فضایی برای آغاز مأموریت‌های دشوارتر پاکسازی زباله‌های فضایی عنوان شده است. 

این مأموریت علاوه بر آژانس فضایی اروپا از طرف هشت کشور از جمله بریتانیا حمایت مالی می‌شود. کل هزینه کلیر اسپیس-۱ مبلغی معادل ۱۱۷ میلیون یورو تخمین زده شده که ۱۳.۴ میلیون یورو (۱۲ میلیون پوند) آن را بریتانیا می‌پردازد. کلیر اسپیس در حقیقت کنسرسیومی از شرکت‌های اروپایی را در ساخت مأموریت مذکور هدایت می‌کند. این کنسرسیوم همچنین آزمایش‌هایی را جهت پشتیبانی از کلیر اسپیس در مونتاژ، تست و اجرای مأموریت انجام خواهد داد.

به‌گفته لوک پیگوت (Luc Piguet)، بنیانگذار و مدیر اجرایی کلیراسپیس، کار طراحی فضاپیمای مذکور برعهده این شرکت است و شرکت اروپایی السنور دیموس (Elecnor Deimos) نیز با کلیر اسپیس در توسعه سامانه هدایت و ناوبری این مأموریت همکاری می‌کند. مقامات آژانس فضایی اروپا معتقدند حجم بالای زباله‌های فضایی و افزایش دائمی آن‌ها موضوعی خطرناک است و نباید اجازه داد چنین روندی ادامه یابد.

 

youtube ، electronicsweekly ، espash ، alkhaleejtoday

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16053
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد حسین  فاخری وایقان
محمد حسین فاخری وایقان
3 سال قبل

نباید زباله های فضایی را از در جو بسوزانند و از بین ببرند بلکه می توانند آنها را سالم به زمین برگردانند و در موزه های فضایی بگذارند و کسب در آمد بکنند به عنوان مپال حجم زیادی از مرحله های موشک کاسموس در مدار زمین است که می شود آن را سالم به جو زمین وارد کرد و در موزه انرکیا روسیه یا هر موزه دیگر گذاشت و به نمایش در آید و هم داشته باشد و هم تاریخچه فضایی شکل واقعی خود را میگیرد.این کار حداقل باید سازمان فضایی ایران و روسیه انجام دهند.