اسپیس‌ایکس سه فضانورد ناسا و یک فضانورد ژاپنی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام کرد

0 393

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) در دومین مأموریت سرنشین‌دار فضاپیمای کرو دراگون (Crew Dragon) خود سه فضانورد ناسا و یک فضانورد ژاپنی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام کرد. این مأموریت روز دوشنبه ۱۶نوامبر (۲۶آبان) ساعت ۰۳:۵۷ به‌وقت گرینویچ توسط حامل فضایی فالکون-۹ (Falcon-9) از پایگاه فضایی کندی (Kennedy) در ایالت فلوریدا انجام شد. طی عملیات مذکور مایکل هاپکینز (Michael Hopkins)، ویکتور گلوور (Victor Glover)، شانون واکر (Shannon Walker)، فضانوردان ناسا، به‌همراه سوئیچی ناگوچی (Soichi Noguchi)، فضانورد ژاپنی، به ایستگاه فضایی منتقل شدند. این فضانوردان قرار است حدود ۶ ماه در ایستگاه مذکور به‌ انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و سایر مأموریت‌ها بپردازند.

انجام این مأموریت به‌دلیل شرایط نامساعد آب و هوا با ‌تأخیر مواجه شده بود. انتظار می‌رود کرو دراگون پس از سفری ۲۷ ساعته به ایستگاه فضایی متصل شود. در‌‌صورتی‌که این کپسول در زمان برنامه‌ریزی‌شده و بدون تأخیر پرتاب می‌شد، پس از ۸ ساعت به ایستگاه متصل می‌گردید؛ چرا که ایستگاه فضایی در موقعیتی قرار می‌گرفت که کپسول می‌توانست در زمان بسیار کوتاه‌‌تری برای اتصال با آن تنظیم شود. اکنون اما نیاز به انجام مانورهای بیشتری برای این منظور است.

در مه سال جاری میلادی و طی اولین پرواز سرنشین‌دار کرو دراگون، فضانوردان آمریکایی شامل دو فضانورد ناسا پس از قریب به ۱۰ سال وابستگی به فضاپیماهای روسی، از خاک آمریکا به ایستگاه فضایی اعزام شدند. مأموریت روز یکشنبه اولین پرواز عملیاتی اسپیس‌ایکس برای ناسا محسوب می‌شود؛ چرا که ناسا در مأموریت‌های کرو دراگون می‌تواند تا چهار فضانورد را به فضا بفرستند و مأموریت قبلی فقط شامل دو فضانورد می‌شد. فضانوردان جدید طی مأموریت‌های اکسپدیشن ۶۴ (Expedition 64) ایستگاه فضایی که در حال حاضر در جریان است و مأموریت بعدی یعنی اکسپدیشن ۶۵ در این ایستگاه حضور خواهند داشت.

هاپکینز با ۵۱ سال سن که در این عملیات فرماندهی کرو دراگون را برعهده داشت، در سال ۲۰۰۹ به عضویت ناسا درآمد و تاکنون در دو مأموریت ایستگاه فضایی حضور داشته که مجموعاً حدود ۱۶۶ روز را در فضا گذرانده است.

مایکل هاپکینز

واکر ۵۵ ساله نیز یک فیزیکدان است و تاکنون دو بار به ایستگاه فضایی اعزام شده که شامل ۱۶۳ روز حضور در فضا می‌شود. وی درسال ۲۰۰۴ توسط ناسا به‌عنوان فضانورد این آژانس فضایی انتخاب شد.

شانون واکر

گلوور ۴۴ ساله دیگر فضانورد این مأموریت است که اولین حضور خود در ایستگاه فضایی را تجربه خواهد کرد. وی در سال ۲۰۱۳ توسط ناسا به‌عنوان فضانورد انتخاب شد.

ویکتور گلوور

ناگوچی نیز فضانورد آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) بوده و تاکنون دو بار به ایستگاه فضایی اعزام شده است. این فضانورد ۵۵ ساله اولین مأموریت فضایی خود را در یکی از مأموریت‌های فضاپیمای شاتل تجربه کرد و تاکنون در مجموع ۱۷۷ روز را در فضا سپری کرده است.

 سوئیچی ناگوچی

کرو دراگون یک کپسول سر‌نشین‌دار قابل استفاده مجدد است که حدوداً ۹.۵ تُن وزن داشته و قادر به حمل ۷ فضانورد به ایستگاه فضایی می‌باشد. ارتفاع این فضاپیما ۸.۱ متر و قطر آن ۴ متر بوده و کار طراحی و ساخت آن از سال ۲۰۱۴ با ۲.۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ناسا آغاز شده بود. کرو دراگون اولین فضاپیمای تجاری محسوب می‌شود که فضانوردان را به فضا منتقل کرده است.

 

wikipedia ، espash ، wikipedia ، wikipedia ، wikipedia ، wikipedia ، wikipedia ، space ، cnn ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16032
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها