اتمام موفقیتآمیز آزمونهای پروازی سامانه SAR هواپایه توسط پژوهشگران ایرانی

پژوهشگران ایرانی پروژه طراحی و ساخت سامانه رادار دهانه ترکیبی (SAR) هواپایه با قابلیت استخراج برخط تصاویر و آزمونهای پروازی پروژه را در زمانبندی تعیینشده با موفقیت به اتمام رساندند. رحیم اقرء، رئیس پژوهشکده مکانیک شیراز، ضمن اعلام این خبر در مورد پروژه مذکور گفت: «SAR نوعی از رادار است که بر روی سکوهای متحرکی مثل هواپیما، پهپاد و ماهواره نصب شده و در حین حرکت سکو، رادار با ارسال متناوب پالس به سطوح و دریافت بازگشتی آن، قادر است تصویری دقیق از ناحیه هدف را ایجاد نماید.»
اقرء ضمن تأکید بر مزایای عمده تصویربرداری راداری نسبت به تصویربرداری اپتیکی خاطرنشان ساخت: «قابلیتها و مزایای عمده این نوع از تصویربرداری باعث توجه روزافزون کشورهای توسعهیافته به این فناوری شده و در دهههای اخیر در این کشورها سرمایهگذاریهای هنگفتی در صنعت SAR صورت گرفته است.» رئیس پژوهشکده مکانیک از قابلیت تصویربرداری از پشت ابر و همینطور در تمام ساعات شبانهروز، تصویربرداری از نواحی پوشیده از دود و گرد وخاک و همچنین امکان کشف اهداف یا اشیاء فلزی مستتر بهعنوان محاسن مهم تصویربرداری راداری نام برد. این سامانه بهلطف دستیابی به کیفیت بالا در تصاویر استخراجشده میتواند بخش زیادی از نیازمندی کشور در این زمینه را مرتفع سازد.
اقرء اظهار داشت: «حساسیت و اهمیت فناوری مذکور به حدی است که کشورهای توسعهیافته فناوری آن را به انحصار خود درآوردهاند.» وی افزود: «دلیل اصلی اجتناب این کشورها از فروش این سامانه به ایران، جلوگیری از بهرهبرداری ما از مزایای چشمگیر چنین سامانهای است. در این راستا، پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران با تلاش شبانهروزی نخبگان علمی و فنی خود، طراحی، ساخت، تست و بهرهبرداری از یک رادار تصویربرداری هواپایه (سامانه ISRC_SAR) با قابلیت استخراج تصویر بهصورت برخط را در آبان۱۳۹۸ در دستور کار خود قرار داد و در نهایت با تست موفق عملیاتی در آبان سال جاری، آن را با موفقیت بهاتمام رساند.»
رئیس پژوهشکده مکانیک در خصوص کاربردهای سامانه SAR هواپایه توضیح داد: «این سامانه دارای کاربردهای زیادی در حوزههای مختلف نظیر حوادث غیرمترقبه، حوزههای نظامی، مرزبانی، کشاورزی و مطالعات خاک و آب است، اما کاربرد آن در مدیریت حوادث غیرمترقبه از جمله مهمترین قابلیتهای آن بهشمار میرود.»