راه اندازی رصدخانه بین المللی ایران در ماهدشت کرج

0 626

محسن بهرامی به انجام مذاکره با اپسکو (سازمانی متشکل از کشورهای آسیا و اقیانوسه است که در زمینه های صلح آمیز هوا و فضا فعالیت دارد) برای ساخت رصدخانه بین المللی درمرکز ماهدشت این سازمان واقع درکرج اشاره کرد و گفت: کار احداث ساختمان رصدخانه تمام شده و در آینده نه چندان دور و به محض دریافت و نصب تلسکوپ راه اندازی خواهد شد.
وی افزود: برنامه های توسعه فناوری فضایی باهمکاری اپسکو به صورت چند جانبه و بین المللی در دست اقدام است.
به گزارش روزیکشنبه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رییس سازمان فضایی ایران به انجام مذاکره فنی با چندین کشوربرای خرید ماهواره اشاره کرد و از تفاوت فضای مذاکرات نسبت به سال گذشته، خبر داد.
بهرامی یادآورشد: مذاکره های فنی انجام شده اما هنوز به نتیجه ملموسی نرسیده است، و کماکان این روند ادامه دارد.
وی از منسجم شدن برنامه پرتاب ماهواره برای امسال خبر داد و گفت: در عین حال به دنبال توسعه استفاده از داده های ماهواره به عنوان داده های با ارزش افزوده هستیم.
بهرامی سازمان فضایی را مسئول تامین نیازهای صلح آمیز فضایی کشور دانست و در ادامه به بحث اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی فرآیندی همیشگی است و نباید به اقتصاد مقاومتی به صورت یک کالای لوکس نگریست بلکه، باید در طراحی همه پروژه ها اعمال شود.
وی خاطر نشان کرد: برنامه های اقتصاد مقاومتی جدای از دیگر برنامه های توسعه نیست بلکه کل برنامه های توسعه دولت در جهت نگاه مقاومتی حرکت می کند.
بهرامی با تاکید براین که باید دراقتصاد مقاومتی فعال تر و منسجم تر عمل و از آن بهره برداری کرد، ادامه داد:براساس این فرمول باید پروژه ها انعطاف پذیر طراحی شوند.
رئیس سازمان فضایی از طراحی دومسیر کوتاه مدت و بلند مدت برای تحقق اقتصاد مقاومتی در برنامه های سازمان فضایی خبرداد که هر کدام پشتیبان دیگری است.
وی تامین ماهواره مخابراتی و سنجشی را به عنوان برنامه کوتاه مدت و کسب توان طراحی و ساخت ماهواره سنجش و مخابراتی را به عنوان برنامه بلندمدت برشمرد و افزود: به دنبال افزایش توانمندی در زمینه ساخت و پرتاب ماهواره های سنجشی و مخابراتی بوده و در این باره در نظر داریم با توانمندی بوجود آمده در پژوهشگاه آی.سی.تی، پژوهشگاه فضایی و دانشگاه ها نقشه راه توسعه را پیش ببریم.
بهرامی ادامه داد: خرید ماهواره ریزه کاری های زیادی دارد و به دلیل آنکه نمی توان بعد از تامین و استقرار ماهواره، حداقل تا 15 سال بعد آن را کنار گذاشت، می طلبد با دقت انجام شود تا هزینه پرداختی ارزشمند باشد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به امضای توافقنامه با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست اشاره و خواستار توجه به داده های فضایی شد و مرکز ماهدشت را دارای پتانسیل بالا در این زمینه دانست و گفت: برنامه توسعه مفصلی برای ارتقای توان این مرکز تهیه شده که آماده تصویب در وزارت و مراجع مربوط است.
وی گفت:مرکز ماهدشت می تواند سایت اصلی دریافت داده ها و کنترل ماهواره ای کشور باشد.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به محدود بودن منابع و تخصصی بودن زمینه کار در این بخش گفت: پیشرفت بخش فضایی از نظر توسعه کند است، چرا که شکل توسعه فناوری اینگونه می طلبد و امیدواریم امسال سال نتیجه باشد.
بهرامی این رقابت را در راستای اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: ساخت ماهواره یکی دو سال طول می کشد و برداشت ما این است، با ماهواره های مکعبی که نسبت به ماهواره سنگین ارزان تر است می توان در سطح دانشگاهی به تکنولوژی های نو توجه کرد.

منبع بولتن نیوز
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها