چهارمین ماهواره‌بر تجاری چین با موفقیت به فضا پرتاب شد

0 302

یک شرکت چینی موفق به پرتاب اولین ماهواره‌بر تجاری خود شد؛ مأموریتی که طی آن یک ماهواره کوچک مخابراتی در مدار خورشیدآهنگ قرار گرفت. این ماهواره‌بر موسوم به سِرِس-۱ (Ceres-1) متعلق به شرکت گلکتیک انرژی (Galactic Energy) در اولین پرتاب خود ماهواره ۵۰ کیلوگرمی تیانکی-۱۱ (Tianqi-11) را به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین منتقل کرد. مأموریت مذکور روز سه‌شنبه ۷نوامبر (۱۷آبان) ساعت ۰۷:۱۰ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین انجام شد.

سِرِس-۱ یک ماهواره‌بر چهار مرحله‌ای است که شامل سه مرحله سوخت جامد و یک مرحله فوقانی پیشرفته سوخت مایع می‌باشد. این ماهواره‌بر کوچک با طول ۱۹ متر و قطر ۱.۴ متر قادر به حمل ۳۵۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو و ۲۷۰ کیلوگرم محموله به مدار خورشیدآهنگ است.

نمای ماهواره‌بر سِرِس-۱

گلکتیک انرژی چهارمین شرکت چینی است که اقدام به پرتاب ماهواره‌بر می‌کند. شرکت لنداسپیس (Landspace) اولین شرکت چینی بود که در سال ۲۰۱۸ اقدام به پرتاب ماهواره‌بر تجاری نمود. پس از آن شرکت‌های وان‌اسپیس (OneSpace) و آی‌اسپیس (iSpace) در سال ۲۰۱۹ ماهواره‌بر‌های تجاری خود را به فضا پرتاب کردند. در این میان آی‌اسپیس با پرتاب ماهواره‌بر هایپربولا-۱ (Hyperbola-1) اولین مأموریت موفق در حوزه ماهواره‌بر‌های تجاری چینی را به نام خود ثبت کرد.

انرژی گلکتیک از زمان تأسیس خود در فوریه۲۰۱۸ تاکنون موفق به جذب سرمایه‌ای معادل ۴۳ میلیون دلار شده است. سه شرکت لنداسپیس، وان‌اسپیس و آی‌اسپیس نیز اخیراً موفق به جذب سرمایه‌هایی شده‌اند که همگی نشان از حمایت قوی از بازار پرتاب‌های تجاری در چین دارد.

ماهواره تیانکی-۱۱ که توسط شرکت چینی گودیان گوک (Guodian Gaoke) ساخته شده و اپراتوری می‌شود، یکی دیگر از ماهواره‌های سری تیانکی است که با هدف ارائه اینترنت اشیاء در مدار قرار گرفته است. این ماهواره همچنین مجهز به یک دوربین برای مقاصد آموزشی می‌باشد. گودیان گوک برنامه دارد یک منظومه ماهواره‌ای را با هدف ارائه خدمات اینترنت ایجاد کند و با احتساب این ماهواره تاکنون ۹ ماهواره را به فضا پرتاب کرده که اولین آن‌ها در سال ۲۰۱۸ به مدار تزریق شد.

نمای ماهواره تیانکی-۱۱

 

youtube ، didebanefanavari ، flipboard ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، spacenews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15996
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها