همکاری گوگل و ناسا در بیستمین سال حضور انسان در ایستگاه فضایی

بخش فرهنگ و هنر گوگل به مناسبت ۲۰ سال حضور انسان در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، برنامه ویژه‌ای را با همکاری ناسا تدارک دیده است تا در زمینه این پروژه بین‌المللی آگاهی‌رسانی بیشتری انجام دهد. طی این پروژه مجموعه‌ها، داستان‌ها و بازی‌های جدیدی گردآوری شده است تا هر فردی را برای یادگیری بیشتر درمورد این نقطه عطف عصر اکتشافات فضایی تشویق کند.

۲۰ سال پیش زمانی که فضانوردان آمریکایی و روسی به‌عنوان نخستین پژوهشگران به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند، فصل تازه‌ای در کاوش‌های فضایی انسان آغاز شد. اکنون با همکاری ناسا و گوگل این امکان فراهم شده که علاقه‌مندان، به همه فعالیت‌های خیره‌کننده‌ای که طی این مدت انجام شده، از تحقیقات پیشرفته به نفع بشریت گرفته تا ایجاد زیرساخت‌های اساسی برای همکاری‌های بین‌المللی در خانه مشترکمان، زمین، نگاهی دقیق‌تر داشته باشند.

برای نخستین‌بار کاربران می‌توانند در بخش فرهنگ و هنر گوگل، یک مدل سه‌بعدی جدیدی از ایستگاه فضایی بین‌المللی را تجربه کنند و این امکان را دارند که ایستگاه را به زمین بازگردانند و با جزئیات بسیار زیاد هر قسمت از ایستگاه فضایی را بررسی کنند. گوگل همچنین در این مجموعه با استفاده از مجموعه‌ای اختصاصی از تصاویر آرشیو شده ایستگاه فضایی بین‌المللی، یک بازی پازل طراحی کرده است. این عکس‌ها شامل تصاویری از نماهای بیرونی ایستگاه فضایی بین‌المللی تا پیاده‌روی فضانوردان می‌شود و مخاطبان را با فعالیت‌های گسترده صورت‌گرفته در ایستگاه فضایی آشنا می‌کند.

دکتر گری کیتماخر (Gary Kitmacher)، مدیر مأموریت ارتباطات و آموزش ایستگاه فضایی بین‌المللی، از جمله کسانی است که از ناسا با گوگل در این پروژه همکاری داشته است. او می‌گوید: «من ۳۶ سال از زندگی خود را وقف پیگیری و گزارش ماجراجویی‌های خارق‌العاده انسانی و دستاوردهای شگفت‌انگیز ISS کرده‌ام. اکنون همکاری با بخش فرهنگ و هنر گوگل در بیستمین سال فعالیت در ایستگاه فضایی بین‌المللی باعث می‌شود تا ناسا این داستان‌ها را با افراد بیشتری درمیان بگذارد.»

ناسا و گوگل پیش از این هم همکاری‌های گسترده‌ای در زمینه‌ی توسعه‌ی فناوری و معرفی برنامه‌های فضایی به مردم داشته‌اند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ساخت کامپیوتر کوانتومی و تور مجازی مریخ اشاره کرد.