اسپیس‌ایکس ضمن ارائه برنامه موبایل اینترنت ماهواره‌ای خود، هزینه اشتراک ماهیانه را اعلام کرد

0 921

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) برنامه‌ موبایل رسمی را جهت مدیریت ارتباطی نسخه بتای اینترنت ماهواره‌ای استارلینک (Starlink) برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS ارائه داده است. این شرکت همچنین هزینه استفاده از خدمات اینترنتی استارلینک را برای کاربران در ابتدای ارائه نسخه بتا را ۹۹ دلار برای هر ماه و هزینه تجهیزات مورد نیاز را ۴۹۹ دلار اعلام کرده است. 

خدمات نسخه بتای استارلینک تحت عنوان «برنامه بتا بهتر از هیچ» (Better Than Nothing Beta Program) ارائه می‌شود و فعلاً فقط در ایالات متحده و کانادا در دسترس است. طی سال آینده میلادی و با افزایش تعداد ماهواره‌های استارلینک، این خدمات به‌تدریج در نقاط دیگری از جهان نیز قابل ارائه خواهد بود.

برنامه موبایل استارلینک به نحوه نصب تجهیزات و برقراری ارتباط می‌پردازد. بنابر اعلام اسپیس‌ایکس این تجهیزات شامل کیت نصب (mounting kit)، دیش گیرنده و یک روتر با قابلیت‌های شبکه وای‌فای می‌شود. این برنامه راهنمایی‌هایی را در مورد محل نصب تجهیزات برای دریافت با کیفیت اینترنت، بررسی مواردی که باعث ایجاد اختلال در دریافت خدمات می‌شوند، تنظیم سخت‌افزار استارلینک، تأیید اتصال وای‌فای، تست‌های مربوط به سرعت اینترنت، عیب‌یابی مشکلات اتصال و همچنین تماس با پشتیبانی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. 

برنامه استارلینک اکنون از پلی‌استور قابل دانلود است، اگرچه در حال حاضر امکان دریافت آن از ایران وجود ندارد.

مطابق اعلام مسئولان اسپیس‌ایکس خدمات نسخه بتای اینترنت استارلینک با سرعتی بین ۵۰ تا ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه و تأخیر ۲۰ تا ۴۰ میلی‌ثانیه قابل دریافت خواهد بود. البته اسپیس‌ایکس وعده داده که سرعت اینترنت استارلینک در نهایت به ۱ گیگابیت بر ثانیه خواهد رسید. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا تابستان سال آینده میلادی میزان تأخیر اینترنت استارلینک به ۱۶ تا ۱۹ میلی‌ثانیه کاهش یابد. 

نکته مهم این است که اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس‌ایکس می‌تواند اینترنتی با سرعت شش برابر بیشتر و تأخیر بسیار کمتر نسبت به سایر شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای مانند شرکت‌های آمریکایی ویاست (.Viasat Inc) و هیوز (Hughes Communications) فراهم آورد؛ امری که دلیل آن استقرار ماهواره‌های استارلینک درمدار لئو (مدار نزدیک زمین) است. ماهواره‌های اینترنتی اغلب در مدار ژئو قرار گرفته‌اند که مدار معمول برای قرارگیری ماهواره‌های مخابراتی محسوب می‌شود.

اسپیس‌ایکس تاکنون نزدیک به ۹۰۰ ماهواره اینترنتی را در مدار قرار داده است. شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک (Elon Musk) برنامه دارد ۱۲ هزار ماهواره و در صورت اخذ مجوزهای لازم ۴۲ هزار ماهواره را در مدار زمین قرار دهد تا خدمات اینترنت ماهواره‌ای را برای ‌تمام جهان خصوصاً مناطق دورافتاده و یا مناطقی که استفاده از اینترنت در آن‌ها هزینه‌بر است، فراهم آورد.

گفتنی است ماهواره‌های این منظومه با وزن تقریبی ۲۶۰ کیلوگرم تعداد‌ متغیری ترانسپاندرهای باند KA و باند KU را در خود جای می‌دهند. همچنین با به‌کارگیری یک فناوری، قادر به برقراری ارتباطات اپتیکال بین ماهواره‌ای هستند. 

 

space.skyrocket ، espash ، espash ، play.google ، cnet ، techcrunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15962
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
3 سال قبل

برخی از دوستان در ایران هنگام شروع و تبلیغات این سیستم ماهواره ای خیلی خوشحال بودند که به زودی این امکان در ایران برای همه در دسترس خواهد بود،‌آن هم به صورت رایگان. هر چه این پروژه بیشتر جلو میره و زوایای دقیق تری از اون مشخص میشه، میشه فهمید که این امکان به هیچ وجه در دسترس ایرانی ها قرار نخواهد گرفت به چند دلیل:
1- امکان استفاده از اینترنت همانگونه که در این مقاله آمده به تجهیزات خاصی مثل دیش دریافت نیاز هست که تهیه آن مشکل و شاید غیرممکن باشد.
2- در صورت نصب دیش به صورت قاچاقی (مانند دیش های تلویزیونی) امکان ارسال پارازیت بر روی آن بسیار محتمل است و عملا بلااستفاده خواهد بود.
3- امکان استفاده از خدمات این شرکت در ازای پرداخت پول خواهد بود که با توجه به تحریم های کشور عملا استفاده از این تکنولوژی را با معضلاتی روبرو خواهد کرد.