راکت لب ۱۰ ماهواره سنجشی را برای دو شرکت آمریکایی و ژاپنی به فضا پرتاب کرد

0 289

شرکت آمریکایی راکت لب (Rocket Lab) در پنجمین پرتاب سال ۲۰۲۰ خود تعداد ۱۰ ماهواره سنجشی شامل ۹ ماهواره از منظومه‌ ماهواره‌ای فلاک (Flock) متعلق به شرکت آمریکایی پلنت لبز (Planet Labs) و یک ماهواره برای شرکت ژاپنی کنون (.Canon Electronics Inc) را به فضا پرتاب کرد. طی این مأموریت موسوم به In Focus که روز چهارشنبه ۲۸اکتبر (۷آبان) ساعت ۲۱:۲۱ به‌وقت گرینویچ توسط ماهواره‌بر الکترون (Electron) از پایگاه پرتاب این شرکت در کشور نیوزلند انجام شد، ماهواره‌های مذکور در مدار خورشیدآهنگ قرار گرفتند.

ماهواره‌های فلاک که پرتاب آن‌ها از سال ۲۰۱۴ آغاز شد، چندین منظومه ماهواره‌ای را تشکیل می‌‌دهند و تاکنون صدها ماهواره از این نوع به مدار تزریق شده است. این منظومه‌ها هدف‌های مختلفی از جمله پایش آب و هوای زمین، کمک به کشاورزان، رصد آتش‌سوزی‌ها، نقشه‌برداری از جنگل‌ها، ردیابی و شناسایی فعالیت‌های غیرقانونی ماهیگیری و کمک به مقابله با بلایای طبیعی را دنبال می‌کنند. ۹ ماهواره کوچکی که طی این مأموریت به فضا پرتاب شدند، فلاک-۴ای’ (‘Flock-4e) نام دارند.

نمای ماهواره فلاک-۱

ماهواره‌های فلاک با نام داو (Dove) نیز شناخته می‌شوند و در دو مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) و مدار خورشیدآهنگ قرار دارند. ماهواره‌های مدار ایستگاه فضایی که از این ایستگاه به مدار تزریق شده‌اند، دارای عمر طراحی حدوداً یک سال بوده و ماهواره‌‌های مدار خورشیدآهنگ نیز از عمر طراحی ۲ تا ۳ سال برخوردارند. این ماهواره‌ها قادر به تصویربرداری با قدرت تفکیک مکانی ۳ تا ۵ متر از فاصله ۴۰۰ کیلومتری سطح زمین هستند.

ماهواره دیگر این مأموریت با نام CE-SAT 2B دارای وزنی معادل ۳۵.۵ کیلوگرم بوده و برای آزمایش تجهیزات تصویربرداری شرکت کنون در مدار قرار گرفته است. CE-SAT 2B مجهز به ابزار مختلفی از جمله یک تلسکوپ با اندازه متوسط می‌باشد که متصل به یک دوربین با حساسیت فوق‌العاده بالا برای عکاسی در شب از زمین است. این ماهواره همچنین دارای یک لنز EOS M100 برای عکسبرداری از مسافت‌های دور و یک دوربین PowerShot با زاویه دید عریض است. باس این ماهواره توسط شرکت ژاپنی آکسل‌اسپیس (Axelspace Corporation) ساخته شده و سایر تجهیزات آن توسط کنون تولید شده‌اند.

نمای ماهواره CE-SAT 2B

الکترون که در این مأموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای یک‌بار مصرف است که قابلیت سه‌ مرحله‌ای شدن را نیز دارد. مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۱۲.۱ و ۲.۴ متر طول داشته و قطر هر دوی آن‌ها ۱.۲ متر است. این ماهواره‌بر با وزن ۱۲۵۰۰ کیلوگرم قادر به حمل ۱۵۰ تا ۲۲۵ کیلوگرم محموله به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین می‌باشد. الکترون که اولین بار در مه۲۰۱۷ به فضا پرتاب شده، با احتساب این مأموریت، تاکنون ۱۵ عملیات پرتاب داشته که ۲ مورد آن ناموفق بوده است. ماهواره‌بر یادشده که هر بار پرتاب آن هزینه‌ای در حدود ۶ میلیون دلار دربر دارد، از اکسیژن مایع و RP-1 به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. RP-1 نوع خاصی از نفت سفید است که برای استفاده در موتورهای حامل‌های فضایی مناسب می‌باشد.

 

wikipedia ، wikipedia ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، nasaspaceflight

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15960
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها