روسیه ماهواره دیگری از نسل سوم سامانه ناوبری ماهواره‌ای خود را به فضا پرتاب کرد

0 275

روسیه سومین ماهواره از نسل سوم ماهواره‌های ناوبری گلوناس (GLONASS) را در مدار مئو قرار دارد. طی این مأموریت ماهواره گلوناس-کا ۱۵ال (GLONASS-K 15L) روز یکشنبه ۲۵اکتبر (۴آبان) ساعت ۱۹:۰۸ به‌وقت گرینویچ توسط ماهواره‌بر سایوز-۱.۲بی (Soyuz-2.1b) از پایگاه فضایی پلستسک (Plesetsk) در شمال غرب روسیه به فضا پرتاب شد. 

این سری از ماهواره‌های گلوناس که با نام اوراگان-کا (Uragan-K) نیز خوانده می‌شوند، با وزنی معادل ۹۶۲ کیلوگرم دارای عمر طراحی ۱۰ سال هستند. این در حالی است که ماهواره‌های نسل اول و دوم با وزن ۱۴۱۵ کیلوگرم به‌ترتیب دارای عمر طراحی ۳ و ۷ سال می‌باشند. ماهواره‌‌های نسل سوم گلوناس توسط شرکت روسی ISS Reshetnev ساخته شده‌اند و از باس اکسپرس-۱۰۰۰کا (Ekspress-1000K) بهره می‌برند.

نمای ماهواره‌های نسل سوم گلوناس

گلوناس سامانه ناوبری ماهواره‌ای جهانی متعلق به روسیه است که رقیب سه سامانه مشابه دیگر یعنی جی‌پی‌اس آمریکا، بیدو (BeiDou) چین و گالیلئو (Galileo) اروپا محسوب می‌شود و در هر دو مورد نظامی و غیرنظامی کاربرد دارد. اولین ماهواره این سامانه در سال ۱۹۸۲ به فضا پرتاب شد و تاکنون صدها ماهواره برای این منظور در فاصله ۱۹۱۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته‌اند.

این سامانه در حال حاضر بیش از ۲۰ ماهواره عملیاتی در سه صفحه مداری دارد؛ این در حالی است که تعداد ۱۸ ماهواره برای پوشش کامل تمام مناطق کشور روسیه کفایت می‌کند. دقت ماهواره‌های نسل سوم در موقعیت‌یابی برای مقاصد غیرنظامی ۱۰۰ متر و برای مقاصد نظامی ۱۰ تا ۲۰ متر می‌باشد. دو ماهواره قبلی این نسل به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ به فضا پرتاب شده بودند.

ماهواره‌های سامانه گلوناس مجهز به ساعت‌های اتمی سزیم (caesium) هستند که با بهره‌گیری از آن‌ها زمان‌‌سنجی‌های دقیق را برای سیگنال‌های ناوبری ارائه می‌دهند. این سیگنال‌ها در باند L شامل L1 و L2 و L3 منتشر شده که به‌ترتیب در فرکانس‌های ۱۶۰۲ مگاهرتز، ۱۲۴۶ مگاهرتز و ۱۲۰۲ مگاهرتز مخابره می‌شوند.


سایوز-۲ که در این عملیات از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که قابلیت سه مرحله‌ای شدن را نیز دارد. ماهواره‌بر مذکور دارای وزنی معادل ۳۱۲ تُن بوده و طول کلی آن ۴۶.۳ متر است. همچنین قطر مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۲.۹۵ و ۲.۶۶ متر می‌باشد. این سری ماهواره‌بر شامل چهار نسخه می‌شود که نسخه سایوز-۱.۲بی قادر به حمل ۸.۲ تُن محموله به مدار لئو می‌باشد. سایوز-۲ با احتساب این پرتاب تاکنون ۱۰۸ بار به فضا پرتاب شده که ۷ مورد آن ناموفق بوده‌ است.

اولین مأموریت این ماهواره‌بر در سال ۲۰۰۴ صورت گرفت و هر بار پرتاب آن برای شرکت اروپایی آریان اسپیس (Arianespace) مبلغ ۸۰ میلیون دلار و برای آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) مبلغ ۳۵ تا ۴۸.۵ میلیون دلار هزینه دربردارد.

 

space.skyrocket ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، wikipedia ، wikipedia ، nasaspaceflight

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15947
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها