برنده نوبل فیزیک معتقد است مه‌بانگ بیش از یک بار رخ می‌دهد

راجر پنروز (Roger Penrose)، یکی از برندگان نوبل فیزیک امسال، معتقد است مه‌بانگ (بیگ‌بنگ) بیش از یک بار روی می‌دهد. وی که با روابط ریاضی نشان داد سیاه‌چاله‌ها نتیجه‌ مستقیم نظریه‌ نسبیت عام اینشتین هستند، می‌گوید در آینده مه‌بانگ دیگری خواهیم داشت. به‌گفته‌ این فیزیکدان مهبانگ‌های متعددی وجود داشته و بیش از آن هم روی خواهد داد. پنروز به سیاه‌چاله‌ها اشاره می‌کند که نشانه‌هایی از وجود جهان‌های قبلی هستند. او در‌این‌باره عنوان می‌کند: «جهان گسترش می‌یابد تا زمانی که در نهایت تمام مواد از بین می‌روند و انفجار بزرگ جدیدی جهان تازه‌ای را شکل می‌دهد.»

راجر پنروز از دانشگاه آکسفورد (University of Oxford) ثابت کرده که سیاه‌چاله‌ها نتیجه نظریه نسبیت عام آلبرت انیشتین هستند. او نشان داد روند تشکیل سیاه‌چاله‌ها می‌تواند به‌صورت طبیعی رخ دهد؛ یعنی اینکه یک ستاره پس از فروپاشیدن به سیاه‌چاله تبدیل می‌شود. پنروز معتقد است گیتی تا فروپاشی تمام مواد به منبسط شدن ادامه خواهد داد و وقوع مه‌بانگ جدید سبب شکل‌گیری عالم هستی جدیدی خواهد شد.

او نظریه‌اش را «کیهان‌شناسی چرخه‌ای همدیسی» (Conformal Cyclic Cosmology) نامگذاری کرده و می‌گوید شش نقطه موسوم به نقاط هاوکینگ را کشف کرده که اولین بار استیون هاوکینگ (Stephen Hawking)، فیزیکدان فقید بریتانیایی، به‌وجود آن‌ها پی برد. هاوکینگ معتقد بود سیاه‌چاله‌ها دارای تابش هستند و سرانجام تبخیر خواهند شد. محققان می‌گویند فرآیند تبخیر شدن سیاه‌چاله‌ها احتمالاً بیشتر از سن کنونی عالم هستی زمان خواهد برد.

پنروز معتقد است که بشر در حال حاضر می‌تواند «سیاه‌چاله‌های مرده» را که از جهان‌های گذشته به‌جای مانده‌اند، رصد کند. نظریه او بسیار بحث‌برانگیز است و همانند بسیاری از نظریه‌ها شاید هیچ‌گاه درست یا غلط بودن آن ثابت نشود.