استارت‌آپ آمریکایی با مدیریت دو ایرانی یک پلتفرم را برای جلوگیری از برخورد‌های مداری توسعه می‌دهد

0 308

یک استارت‌آپ آمریکایی با مدیریت دو مهندس ایرانی در حال توسعه پلتفرمی است که می‌تواند ضمن فراهم‌آوری هشدار برخورد احتمالی ماهواره‌ها با یکدیگر یا با زباله‌های فضایی، به اپراتورها راهکار‌هایی را جهت جلوگیری از وقوع چنین برخوردهای بالقوه‌ای ارائه دهد. در حال حاضر اپراتورهای آمریکایی برای آگاهی از احتمال رخ دادن چنین برخوردهایی از اطلاعاتی که وزارت دفاع ایالات متحده (U.S. Department of Defense) به‌صورت پیام در اختیار اپراتورها قرار می‌دهد، استفاده کنند.

اما بنابر ادعای مسئولان این استارت‌آپ به‌نام کیهان اسپیس (Kayhan Space) پلتفرمی که آن‌ها در حال توسعه آن هستند قادر به ارائه هشدارهای دقیق‌تری نسبت به اعلان‌های وزارت دفاع است. به‌علاوه، این نهاد هیچ راهکار و توصیه‌ای را برای جلوگیری از برخورد احتمالی ارائه نمی‌دهد و انجام مانور پیشگیرانه یا هر اقدام دیگری برعهده خود اپراتور است.

به‌گفته سیامک حصار (Siamak Hesar)، بنیان‌گذار کیهان اسپیس، پلتفرم آن‌ها موسوم به «سامانه تشخیص و جلوگیری از برخوردهای ماهواره‌ای کیهان» (Kayhan Satellite Collision Assessment and Avoidance System) می‌تواند به‌صورت خودکار هشدارهای برخوردهای احتمالی را به اپراتورها ارائه دهد و با انجام محاسبات لازم، طرح‌هایی را برای جلوگیری از این برخوردها پیشنهاد کند.

حصار می‌گوید: «ممکن است اپراتورهای ماهواره‌ای بزرگ متخصصانی را برای مدیریت چنین موقعیت‌هایی داشته باشند، اما این امر برای بسیاری از اپراتورهای کوچک صدق نمی‌کند. ازاین‌رو، آن‌ها نیازمند ارائه راهکار برای جلوگیری از برخوردهای بالقوه هستند.» وی ادامه می‌دهد: «پلتفرم مذکور از روشی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کند که کاملاً مستقل از رویکرد تحلیلی وزارت دفاع است. این پلتفرم در نهایت نیاز یا عدم نیاز به انجام هرگونه مانوری را برای ماهواره به‌منظور جلوگیری از برخورد احتمالی ارائه می‌دهد.»

گفتنی است سیامک حصار به‌همراه آراز فیضی (Araz Feyzi)، همکار خود، و با حمایت مالی چند سرمایه‌گذار که در رأس آن‌ها شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی اُورلاین (Overline VC) قرار دارد، به توسعه این پلتفرم اقدام کرده‌اند. این استارت‌آپ ۱۰ نفره در ایالت کلرودای آمریکا مستقر می‌باشد و از سال گذشته میلادی فعالیت خود را آغاز کرده است.

 

bizjournals ، spacenews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15902
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها