تپه‌های شنی مریخ در طول یک میلیارد سال فرسایش کمی داشته‌اند

دانشمندان در منطقه‌‌ای از مریخ موسوم به دره مارینر (Valles Marineris) ماسه‌های جابه‌جا شده توسط باد را شناسایی کردند که تقریباً یک میلیارد سال پیش به سنگ تبدیل شده‌ و برخلاف زمین، در طول سال‌ها فرسایش کمی داشته‌اند. این تپه‌های شنی به‌طور چشمگیری در برابر فرسایش شدید مقاومت کرده و سالم مانده‌اند. متیو چوژناکی (Matthew Chojnacki)، از مؤسسه‌ علوم سیاره‌ای (Planetary Science Institute) آمریکا، در این زمینه می‌گوید: «این سطح از محافظت برای تپه‌های شنی خاکی با توجه به فرسایش و جابه‌جایی مداوم زمین‌ساختی (تکتونیکی) نادر است. ما تخمین می‌زنیم که قدمت این تپه‌ها تقریباً یک میلیارد سال باشد.» کاوش مذکور با بهره‌گیری از داده‌های دوربین های‌رایز (HiRise) مدار گرد شناسایی مریخ (MRO) ناسا انجام گرفت.

اندازه و ترتیب این تپه‌های شنی در وسیع‌ترین قسمت دره مارینر به‌نام میلاس کازما (Melas Chasma) با مرور زمان تغییر نکرده است. این نشان می‌دهد که آب‌وهوای جو مریخ در مدت‌زمان بسیار زیاد، تغییر کمی داشته است. ستاره‌شناسان می‌گویند جهت، طول، ارتفاع، شکل و شیب تپه‌های شنی میلاس کازما همه مشابه دیگر امواج شنی است که در هر جای دیگر این سیاره شکل گرفته‌اند. چوژناکی خاطرنشان می‌کند: «این مسئله نشان می‌دهد جهت اصلی باد که عامل شکل‌گیری این تپه‌های شنی می‌باشد، با گذشت زمان تغییر نکرده است.» وی ادامه می‌دهد: «ما همچنین تپه‌های شنی با اندازه و فاصله‌ بسیار مشابه از دو دوره‌ زمانی را می‌بینیم. این موضوع ممکن است نشان‌دهنده‌ این باشد که فشار جو در این دو دوره تفاوت قابل‌توجهی نداشته است.»

منبع دیجی کالا