چین بیش از صد میلیون محصول مبتنی بر سامانه ناوبری ماهواره‌ای بیدو فروخت

0 556

مطابق گزارش‌های رسمی، از سامانه‌ ناوبری ماهواره‌ای جهانی چین موسوم به بیدو (Beidou) طی سال ۲۰۱۹ در حوزه‌های مختلف و به‌طور گسترده‌ای در داخل و خارج از این کشور استفاده شده؛ سامانه‌ای متشکل از ۵۵ ماهواره که این کشور آن را اخیراً تکمیل کرده است. بر اساس آمار دفتر ناوبری ماهواره‌ای چین (China Satellite Navigation Office) تا پایان سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۰ میلیون تراشه، قطعه و سایر محصولات مبتنی بر این سامانه به فروش رفت.

سامانه بیدو در سال ۲۰۱۹ توسط نزدیک به ۶.۶ میلیون تاکسی، اتوبوس و کامیون در سراسر چین و همچنین بیش از ۷۰ هزار کشتی ماهیگیری در این کشور مورد استفاده قرار گرفت. به‌علاوه، به بیش از ۱۰ هزار ماهیگیر که در دریا دچار مشکل شده بودند، پس از درخواست کمک از طریق این سامانه خدمات‌رسانی انجام گرفت.

در سطح جهانی، محصولات چینی مبتنی بر بیدو تا پایان سال ۲۰۱۹ به بیش از ۱۲۰ کشور و منطقه خارجی فروخته شده و در برخی بخش‌های عمومی این کشورها از آن استفاده شده است. این سامانه همچنین در همان سال در بررسی‌های مرتبط با مالکیت زمین‌ها، کشاورزی هوشمند، ساخت و ساز هوشمند و برخی کسب و کارهای دیگر در آسیا، اروپا و آفریقا مورد استفاده قرار گرفت.

ارزش کلی خدمات ناوبری ماهواره‌ای در چین در سال ۲۰۱۹ رقمی معادل ۴۸.۵ میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۴ درصد افزایش نشان داده است. بر اساس آمارها بیش از ۵۰۰ هزار نفر از مردم چین در تقریباً ۱۴ هزار مؤسسه و شرکتی مشغول به کارند که فعالیت‌های مرتبط با سامانه بیدو و سایر خدمات ناوبری و موقعیت‌یابی ماهواره‌ای دارند.

اکنون نیز بیش از ۳۲۰۰ تأسیسات و امکانات ناوبری در حاشیه رودخانه‌ها و بالغ بر ۲۹۰۰ مرکز ناوبری دریایی خدمات بیدو را به‌کار گرفته‌اند. بنابر اعلام دفتر ناوبری ماهواره‌ای چین، تجهیزات مبتنی بر سامانه مذکور همچنین برای حداقل ۵۰ هزار ماشین‌آلات کشاورزی استفاده می‌شود که موجب بهبود کارآیی عملیاتی آن‌ها شده است. علاوه‌بر این‌ها، بیش از ۷۰ درصد گوشی‌های تلفن همراه در این کشور امکان دریافت سیگنال سامانه بیدو را دارند.

در زمینه امنیت عمومی، بیش از ۴۰۰ هزار ترمینال سیار که توسط پلیس در سراسر چین مورد استفاده قرار می‌گیرند، امکان بهره‌گیری از بیدو برای موقعیت‌یابی را دارا هستند. این سامانه همچنین نقش مهمی را در اقدامات امنیتی برای رویدادهای مهمی مانند نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در پکن در سال ۲۰۱۴ و اجلاس گروه ۲۰ شهر هانگژو (Hangzhou) در سال ۲۰۱۶ ایفا کرده است. طبق آمارها، بیدو در ده‌ها زمینه تجارت و بخش عمومی در چین، از جمله حمل و نقل، انتقال برق، شیلات، معدن و کشاورزی مورد استفاده می‌گیرد.

برنامه بیدو در سال ۲۰۰۰ به‌دنبال پرتاب اولین ماهواره مدار ژئوی این پروژه آغاز شد. هدف چینی‌ها از این برنامه، ارائه خدمات موقعیت‌یابی جهانی به نیرو‌های نظامی این کشور، مردم و مشتری‌ها در سرتاسر جهان، بدون نیاز به رقبای خود است. در سال ۲۰۱۲ بیدو قادر به پوشش کامل خدمات خود در چین و همسایه‌های این کشور شد. این خدمات برای مشتریان غیرنظامی چینی با دقت ۱۰ تا ۶ متر و برای نیرو‌های نظامی چین با دقت فوق‌العاده ۱۰ سانتی‌متر می‌باشد (بالاترین دقتی که توسط سامانه موقعیت‌یابی جی‌پی‌اس آمریکا به نظامیان ارائه می‌شود ۳۰ سانتی‌متر است). شایان ذکر است ماهواره‌های منظومه بیدو در مدارهای ژئو و مئو قرار دارند.

 

espash

منبع gpsdaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15884
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها