کشف یک سیاه‌چاله کلان‌جرم با ۶ کهکشان

0 637

ستاره‌شناسان ۶ کهکشان کشف کردند که کمتر از یک میلیارد سال پس از مَه‌بانگ (بیگ ‌بنگ) در شبکه گرانشی یک سیاه‌چاله کلان‌جرم گرفتار شده‌اند. رصد کهکشان‌های اطراف این سیاه‌چاله‌ بزرگ توسط تلسکوپ VLT در رصدخانه جنوبی اروپا (European Southern Observatory) انجام شد. محققان مؤسسه ملی اخترفیزیک ایتالیا (The National Institute for Astrophysicsبه‌اختصار INAF) که این مطالعه را انجام داده‌اند، می‌گویند این اولین بار است که مشاهده می‌شود چنین گروه‌بندی نزدیک‌ به همی مدت زمان اندکی پس از شروع جهان تشکیل شده است.

تصور می‌شود سیاه‌چاله‌هایی که در نخستین سال‌های پیدایش جهان در حال ظهور هستند از فروپاشی اولین ستاره‌ها شکل گرفته‌اند؛ اما تاکنون ستاره‌شناسان نمی‌دانستند که چگونه این سیاه‌چاله‌ها می‌توانند به‌سرعت رشد کرده و بسیار بزرگ شوند. سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم در مرکز بیشتر کهکشان‌ها از جمله کهکشان راه شیری ظاهر می‌شوند.

مارکو مینیولی (Marco Mignoli)، ستاره‌شناس INAF و نویسنده اصلی این پژوهش، می‌گوید: «سیاه‌چاله‌های بزرگ سامانه‌‌هایی هستند که تابه‌امروز هیچ توضیحی در مورد وجود آن‌ها نداریم. همه کهکشان‌های اطراف این سیاه‌چاله در یک شبکه کیهانی قرار گرفته بودند که بیش از ۳۰۰ برابر اندازه کهکشان راه شیری گسترش یافته است.» وی ادامه می‌دهد: «رشته‌های شبکه کیهانی همانند تارهای عنکبوت هستند و کهکشان‌ها در جایی که رشته‌ها عبور می‌کنند، قرار گرفته و رشد می‌یابند.»

جریان‌های گاز که به این کهکشان‌ها و سیاه‌چاله بزرگ مرکزی سوخت‌رسانی می‌کنند، می‌توانند در امتداد رشته‌ها جریان داشته باشند. کشف این شبکه درهم‌پیچیده کهکشان‌ها که یک سیاه‌چاله کلان‌جرم اولیه را تغذیه می‌کند، نشان می‌دهد آن‌ها در ساختارهایی شبکه‌مانند با مقدار زیادی گاز رشد می‌کنند که به کهکشان‌ها سوخت می‌رساند.

منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15860
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها