شرکت روسی حامل فضایی بازگشت‌پذیر توسعه می‌دهد

0 345

شرکت روسی اس۷ ایراسپیس (S7 AirSpace) قصد دارد یک حامل فضایی بازگشت‌پذیر و سبک‌وزن را توسعه دهد؛ حاملی که دارای دو مرحله بوده و از سوخت مایع بهره خواهد برد. این شرکت که مالک اولین و تنها سکوی پرتاب شناور روسیه موسوم به سی‌لانچ (Sea Launch) است، اکنون به‌دنبال رقابت با شرکت آمریکایی اسپیس‌ایکس (SpaceX) و حامل فضایی فالکون-۹ (Falcon-9) آن می‌باشد. فالکون-۹ در حال حاضر تنها حامل فضایی عملیاتی در جهان محسوب می‌شود که مرحله اول آن قابلیت بازگشت‌پذیری داشته و اسپیس‌ایکس طی مأموریت‌های پرتاب خود آن را روی یک سکوی شناور فرود می‌آورد.

آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) نیز اخیراً طراحی فنی حامل فضایی جدیدی را تأیید کرده که انجام مأموریت‌های پرتاب توسط آن کاهش هزینه‌ها را به‌‌همراه خواهد داشت. این حامل موسوم به آمور (Amur) از متان و اکسیژن مایع به‌عنوان سوخت بهره می‌برد و مرحله اول آن قابل بازیابی است. مطابق برآوردها هزینه انجام هر عملیات پرتاب بدون مرحله فوقانی حدود ۲۲ میلیون دلار خواهد بود. همچنین در صورت عدم بازیابی مرحله اول در پرتاب‌ها به مدار ژئو هزینه هر عملیات حداکثر ۳۰ میلیون دلار برآورد می‌شود؛ مبلغی که در صورت استفاده از مرحله فوقانی نهایتاً به ۳۵ میلیون دلار خواهد رسید.

اسپیس‌ایکس مدتی پیش با استفاده از فالکون-۹ موفق شد فضانوردان آمریکایی را برای اولین بار و پس حدود ۱۰ سال از خاک این کشور به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد؛ امری که وابستگی ایالات متحده به روسیه را برای پرتاب‌های سرنشین‌دار از بین برده و اکنون روس‌ها با توسعه حامل‌های فضایی بازگشت‌پذیر و مقرون‌به‌صرفه در صدد رقابت با اسپیس‌ایکس هستند.

 

espash ، espash ، spacedaily

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15819
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها