طرح راکتور پیشران حرارتی هسته‌ای برای تأمین انرژی مأموریت‌های سرنشین‌دار مریخی

شرکت آمریکایی GA-EMS (سرواژه General Atomics Electromagnetic Systems) طرحی مفهومی از یک راکتور پیشران حرارتی هسته‌ای (NTP) را برای تأمین مقرون‌به‌صرفه انرژی مأموریت‌های فضانوردان آینده به مریخ ارائه داده است. این طرح که در راستای برنامه‌های مطالعاتی ناسا و با بودجه این سازمان تهیه شده، ضمن ارائه ویژگی‌های جدید، به موارد مشاهده‌شده در طرح‌های قدیمی، مانند خوردگی عناصر سوخت، می‌پردازد و با استفاده از اورانیوم با غنی‌‌سازی کم و درجه خلوص بالا (HALEU) به‌جای اورانیوم با غنی‌سازی بالا (HEU) به یک هسته فشرده دست پیدا می‌کند.

پیشران‌های هسته‌ای همان‌طور که از نامشان پیداست از سوخت‌های هسته‌ای غنی‌شده استفاده می‌کنند. هر چند هزینه ساخت یک پیشران اتمی نسبت به پیشران‌هایی با سوخت‌های فسیلی بسیار بیشتر است، هزینه‌ آن در بلندمدت به مراتب کمتر و به‌صرفه‌تر خواهد بود. ناسا توسعه راکتورهای هسته‌ای را راهی برای تولید انرژی در مریخ می‌داند و از‌این‌رو به‌دنبال ساخت چنین راکتورهایی برای مأموریت‌های آینده سرنشین‌دار به سیاره سرخ است.

از آخرین راکتور‌های آزمایش‌شده توسط ناسا می‌توان به اسنپ (SNAP) اشاره کرد که در دهه ۱۹۶۰ آزمایش شد. مولد گرما-الکتریکی ایزوتوپی این سامانه نیروی ده‌ها کاوشگرفضایی ازجمله مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) را تأمین نمود. این مولد گونه‌ای باتری اتمی است که گرمای به ‌دست‌آمده از شکافت هسته‌ای را به جریان برق تبدیل می‌کند.

espash ، tabnak ، spacedaily