چین ماهواره دیگری از سری ماهواره‌های اقیانوس‌شناسی خود را به فضا پرتاب کرد

0 225

چین سومین ماهواره از سری دوم ماهواره‌های سنجشی اقیانوس‌شناسی های‌یانگ (Haiyang) را در مدار لئو قرار داد؛ ماهواره‌هایی که هدف اصلی آن‌ها پایش محیط و خصوصیات پویای (دینامیک) اقیانوس‌ها عنوان شده است. طی این مأموریت ماهواره های‌یانگ-۲سی (Haiyang-2C به‌اختصار HY-2C) روز دوشنبه ۲۱سپتامبر (۳۱شهریور) ساعت ۰۵:۴۰ به‌وقت ساعت هماهنگ جهانی توسط ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴بی (Long March 4B) از پایگاه فضایی جیوکوان (Jiuquan) در شمال‌غرب چین به فضا پرتاب شد. ماهواره‌‌های این منظومه که توسط شرکت علوم و فناوری هوافضای چین (China Aerospace Science and Technology Corporation) ساخته شده‌اند، با هدف شناسایی میدان‌های باد سطح اقیانوس، ارتفاع و همچنین دمای سطح آب در تمام ساعات شبانه‌روز به فضا ارسال می‌شوند. 

ماهواره‌های های‌یانگ-۲ مجهز به حسگرهای مایکروویو و ابزاری متشکل از یک ارتفاع‌سنج (در باندهای Ku و C)، یک دستگاه تفرق‌سنج یا اسکترومتر (scatterometer) و یک تصویرگر مایکروویو هستند. اسکترومتر یک سنجنده حاوی امواج مایکروویو راداری است که کار اندازه‌گیری انعکاس تولیدشده در هنگام اسکن سطح زمین از یک هواپیما یا یک ماهواره را انجام می‌دهد. کاربرد اولیه این سنجنده اندازه‌گیری بادهای موجود در بالای سطح اقیانوس‌هاست. گفتنی است دو ماهواره قبلی های‌یانگ-۲به‌‌ترتیب در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شده‌اند. 

نمای ماهواره‌های HY-2

 ماهواره‌های های‌یانگ-۲ توسط آکادمی فناوری‌های فضایی چین (China Academy of Space Technology) اپراتوری می‌شوند و در ارتفاع حدوداً ۹۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارند. ماهواره‌‌‌های های‌یانگ-۱ که سری اول این ماهواره‌ها هستند، نخستین منظومه ماهواره‌ای اقیانوس‌شناسی چین را تشکیل داده‌اند. این منظومه متشکل از ۴ ماهواره است که اولین آن‌ها با نام HY-1A در سال ۲۰۰۲ به فضا پرتاب شد و در سال ۲۰۰۴ به‌دلیل مشکلات فنی از کار افتاد. HY-1B نیز ظاهراً از سال ۲۰۱۸ از کار افتاده است و بنابراین منظومه یادشده اکنون دو ماهواره فعال دارد. چین برنامه دارد دو ماهواره دیگر های‌یانگ-۱ را نیز در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در مدار قرار دهد.

لانگ مارچ-۴بی که از آن با نام چانگ‌ ژنگ-۴بی (Chang Zheng-4B) نیز یاد می‌شود، یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای است که قادر به حمل ۴۲۰۰ کیلوگرم محموبه به مدار لئو می‌باشد. طول کلی این ماهواره‌بر ۴۴.۱ متر بوده و حدود ۲۴۹ تُن وزن دارد. لانگ مارچ-۴بی توسط آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology به اختصار SAST) ساخته شده و هزینه هر مأموریت آن در سال ۲۰۰۶ مبلغی معادل ۵۰ میلیون دلار اعلام شده است. ماهواره‌بر مذکور اولین بار در سال ۱۹۹۹ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۳۹ مأموریت انجام داده که فقط ۱ مورد آن ناموفق بوده است. این عملیات ۳۴۷اُمین مأموریت ماهواره‌برهای لانگ مارچ محسوب می‌شود.

 

espash ، espash ، wikipedia ، space.skyrocket ، rocketlaunch ، globaltimes

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15807
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها