هند پرتاب نمونه اولیه موشک هایپرسونیک خود را با موفقیت به‌انجام رساند+فیلم

0 418

مقامات هند اعلام کردند نمونه اولیه یک پرتابگر را به‌منظور آزمایش فناوری هایپرسونیک با موفقیت آزمایش کرده‌اند؛ امری که راه را برای توسعه نخستین موشک‌های هایپرسونیک این کشور هموار می‌کند. سازمان تحقیقات و توسعه دفاعی هند (DRDO) تست این پرتابگر موسوم به HSTDV (سرواژه Hypersonic Technology Demonstrator Vehicle) را با بهره‌گیری از موتور‌ اِسکرَم‌جت (Scram Jet) تولیدشده در هند انجام داده است. این کشور اکنون پس از آمریکا، روسیه و چین به چهارمین کشوری بدل شده که می‌تواند موشک هایپرسونیک تولید کند.

موشک‌های هایپرسونیک هند به‌ سرعت بیش از ۶.۵ ماخ خواهند رسید و برای مقاصد مختلف غیرنظامی از جمله پرتاب کم‌هزینه ماهواره‌ها و همچنین پرتاب موشک‌های کروز دوربرد استفاده خواهند شد. دولت نارندرا مودی (Narendra Modi)، نخست‌وزیر کنونی هند،سال گذشته میلادی و پس از آزمایش موفق یک موشک ضد ماهواره موسوم به «مأموریت شاکتی» (Mission Shakti)، چراغ سبز را برای انجام اولین پرواز آزمایشی نمونه اولیه HSTDV نشان داده بود.

گفتنی است نام موتورهای اسکرم‌جت از عبارت supersonic combustion ramjet گرفته شده که به‌معنای «احتراق در سرعت مافوق صوت» است. این‌گونه موتورها در سرعت‌های اَبَرصوت به‌کار می‌روند و طرز کار آن‌ها، با تغییراتی، بسیار مشابه موتورهای رَم‌جت (Ramjet) می‌باشد. رم‌جت ساده‌ترین نوع موتور جت است و در آن هوایی که وارد موتور می‌شود به‌خاطر سرعت ورود به مجرای موتور، خودبه‌خود فشرده شده و نیازی به داشتن فشارنده (کمپرسور) نیست.

 

espash ، youtube ، spacedaily

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15803
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها