اولین هوابند تجاری به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال می‌شود

0 306

اولین هوابند (Airlock) ساخته‌شده توسط یک شرکت خصوصی به‌زودی توسط حامل فضایی فالکون-۹ (Falcon-9) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده می‌شود. این هوابند که بیشاپ (Bishop) نام دارد، توسط شرکت آمریکایی نانورکس (Nanoracks) ساخته شده و به‌وسیله چندین گیره و قلاب به بیرون از ایستگاه فضایی متصل خواهد شد. هوابند یا قفل هوا یک دستگاه تنظیم فشار هوا است که امکان عبور شخص یا هر وسیله‌ای را از یک مکان به مکان دیگر که از لحاظ فشار هوا هم سطح نیستند، فراهم می‌آورد.

قرار است محموله‌ها از طریق این هوابند از درون ایستگاه به فضای بیرون انتقال داده شوند. ابتدا محموله (عمدتاً ماهواره) درون بیشاپ قرار می‌گیرد، سپس فضانوردان درب آن را بسته و هوای درون را تخلیه می‌کنند. بعد یک بازوی رباتیک هوابند و ماهواره را از ایستگاه جدا می‌کند. مایک لوئیس (Mike Lewis)، از مدیران ارشد شرکت نانورکس، می‌گوید: «این عملیات مشابه عملیات‌هایی است که در زیردریایی‌ها انجام می‌شود، با این تفاوت که به‌جای دریا در محیط خلاء صورت می‌پذیرد.»

مکانیزم هوابند بدین شکل است که ابتدا شخص یا شیء به داخل محفظه می‌رود که یک در آن بسته است؛ سپس هر دو در بسته شده و هوابند فشار هوای دو محیط را مساوی و متعادل می‌کند تا شخص یا شیء موردنظر بدون هیچ مشکلی بتواند وارد محیط دوم بشود. همچنین در داروسازی‌ها و سایر محیط‌هایی که باید عاری از هرگونه ذرات معلق باشند از هوابند برای جلوگیری از نفوذ ذرات به داخل اتاق تمیز استفاده می‌شود تا ذرات همراه با افراد وارد اتاق نشوند. 

ایستگاه فضایی بین المللی در حال حاضر سه هوابند دارد که فضانوردان به‌وسیله دو تای آن‌ها می‌توانند از ایستگاه خارج شوند. بیشاپ اواسط نوامبر (اواخر آبان) به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال می‌شود.

 

wikipedia ، digiato

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15802
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها