دانلود رایگان تصاویر ماهواره‌ چینی از قطب‌های شمال و جنوب

0 528

محققان دانشگاه نرمال پکن (Beijing Normal University) اعلام کردند نخستین ماهواره چینی رصدکننده قطب‌های زمین به‌نام BNU-1 پس از یک سال چرخش به دور کره خاکی، تعداد ۲۵۰۱ تصویر از مناطق قطب‌های شمال و جنوب زمین تهیه کرده است. از میان تمام تصاویر به‌دست‌آمده توسط این ماهواره، ۸۵۰ تصویر از صفحه‌های یخی قطب جنوب و ۱۰۲۵ تصویر مربوط به مناطق قطب شمال است.

به‌علاوه، در مجموع بیش از ۲۴۰ عکس با کیفیت بالا که قطب‌های شمال و جنوب را در هوای نیمه ابری و با وضوح ۸۰ متر به‌تصویر کشیده، توسط این ماهواره تهیه شده است. به‌گفته محققان دانشگاه نرمال پکن، کاربران به همه داده‌ها و تصاویر فوق دسترسی دارند و دانلود این تصاویر از طریق سایت earth.bnu.edu به‌صورت رایگان امکان‌پذیر است.

BNU-1 که با نام‌های رهیاب یخ (Ice Pathfinder) و جینگشی-۱ (Jingshi-1) نیز از آن یاد می‌شود، در سپتامبر۲۰۱۹ به فضا پرتاب شد. این ماهواره نخستین عضو از منظومه‌ ماهواره‌‌ای رصد قطبی چین محسوب می‌شود؛ منظومه‌ای که در مجموع به ۲۴ ماهواره خواهد رسید.

نمای ماهواره BNU-1

چن ژئوکی (Chen Zhuoqi)، رییس گروه عملیات این ماهواره، می‌گوید: «BNU-1 در جریان مأموریت خود، جدا شدن یک قطعه بزرگ یخی را از تخته یخ عظیمی موسوم به آمری (Amery) که در سپتامبر۲۰۱۹ رخ داد، به‌طور مدام پایش کرده و تصاویر ماهواره‌ای مهمی از این واقعه تهیه نموده است. »


این ماهواره همچنین در سال جاری میلادی نقشه‌برداری از منطقه گرینلند (Greenland) را با وضوح ۷۰ متر انجام داد. ماهواره یادشده مجهز به چند دوربین از جمله یک دوربین با قدرت تفکیک مکانی ۸۰ متر است که به‌ویژه جهت انجام رصدهای قطبی طراحی شده و برای نظارت بر محیط قطبی و عرض میانی مناسب می‌باشد. گفتنی است BNU-1 دارای وزنی معادل ۱۶ کیلوگرم بوده و محققان دانشگاه نرمال پکن آن را با پشتیبانی وزارت علوم و فناوری چین (Ministry of Science and Technology of China) توسعه داده‌اند.

 

space.skyrocket

منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15787
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها