چین برای پرتاب حامل‌های فضایی یک سکوی شناور می‌سازد

0 283

چین در حال ساخت یک سکوی پرتاب شناور در نزدیکی ساحل ایالت شاندونگ (Shandong) در دریای زرد است تا حامل‌های فضایی کوچک خود را از آنجا به فضا بفرستد. شرکت علوم و فناوری هوافضای چین (China Aerospace Science and Technology Corporation) مسئولیت ساخت این سکوی پرتاب را برعهده دارد و قرار است علاوه‌بر پرتاب حامل‌های فضایی، از آن برای ساخت و نگهداری حامل‌ها، ماهواره‌ها و دیگر ابزارهای فضایی نیز استفاده شود.

چین نخستین بار در ژوئن۲۰۱۹ یک ماهواره‌بر را از دریا به فضا پرتاب کرد. در این عملیات ماهواره‌بر کوچک لانگ مارچ-۱۱ (Long March-11) از یک سکوی متحرک در دریای زرد به فضا پرتاب شد. این حامل فضایی چهار مرحله‌ای با طول حدوداً ۲۰ متر، وزنی معادل ۵۸ تُن دارد که در مأموریت مذکور چند ماهواره را به مدار لئو منتقل نمود.

البته چین برای ارسال حامل به فضا از طریق سکوی شناور رقبایی هم دارد و مهم‌ترین آن‌ها شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) است که پیش از این اعلام کرده بود قصد دارد حامل‌های فضایی نسل بعدی خود به‌نام استارشیپ (Starship) را از طریق چنین سکوهایی به فضا ارسال کند.

پیش از این و طی سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۴ روسیه از سکوی پرتاب شناوری موسوم به سی‌لانچ (Sea Launch) متعلق به شرکتی با همین نام برای پرتاب ماهواره‌بر‌های زنیت (Zenit) تولیدشده در اوکراین استفاده می‌کرد. استفاده از سی‌لانچ پس از مجموعاً ۳۶ پرتاب که ۳ مورد آن ناموفق بود، به‌دلیل توقف تولید زنیت خاتمه یافت. هرچند شرکت زنیبت پیش از آن در سال ۲۰۰۹ با انتقال کامل مالکیت خود به شرکت روسی اِنرگیا (Energia) اعلام ورشکستگی کرده بود.

سی‌ لانچ در سال ۲۰۱۶ توسط خطوط هوایی S73 روسیه خریداری شد که در نتیجه آن شرکت اس۷ اسپیس (S7 space) راه‌اندازی گردید. اکنون مقامات روس قصد دارند این سکوی پرتاب شناور را دوباره برای مأموریت‌های فضایی عملیاتی کنند که برای این امر مبلغی در حدود ۴۷۰ میلیون دلار هزینه لازم است.

 

tass ، espash ، wikipedia ، tasnimnews ، mehrnews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15783
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها