راکت لب اولین ماهواره ساخت خود را در مدار قرار داد

0 398

شرکت آمریکایی راکت لب (Rocket Lab) که در زمینه خدمات پرتاب‌های فضایی فعالیت می‌کند اعلام کرد در عملیات پرتابی که به‌تازگی به‌انجام رسانده، اولین ماهواره ساخت خود را در مدار لئو قرار داده است؛ مأموریتی که هدفش در نهایت انجام مأموریت‌هایی در ارتباط با قمر زمین و سیاره ونوس می‌باشد. راکت لب در تاریخ ۳۱اوت (۱۰شهریور) یک ماهواره سنجشی را برای شرکت کاپلا اسپیس (Capella Space) به فضا پرتاب کرد و اکنون مشخص شده اولین ماهواره خود را نیز در این عملیات به مدار فرستاده است.

ماهواره مذکور با نام فرست فلایت (First Light) یک ماهواره تحقیق و توسعه می‌باشد که راکت لب از پرتاب آن دو هدف کلی داشت. هدف اول اینکه این ماهواره در مرحله سوم ماهواره‌بر الکترون که با نام کیک استیج (Kick Stage) خوانده می‌شود، نقش مرحله فوقانی (Upper stage) را برای ماهواره کاپلا اسپیس ایفا می‌کرد. هدف دوم نیز آزمایش‌ فناوری‌های ماهواره‌ای مورد نظر راکت لب برای مأموریت‌های آینده و آغاز توسعه ماهواره‌ها برای مشتریان خود است. همچنین مشتریان بالقوه این شرکت امکان تست و استفاده از آن را طی مأموریت مذکور خواهند داشت.

نمای ماهواره فرست فلایت

فرست فلایت که از پلتفرم ماهواره‌ای فوتون (Photon) بهره می‌برد، بر اساس قابلیت‌های موجود کیک استیج و با زیرسامانه‌های اضافی به‌منظور فراهم‌آوری شرایط انجام مأموریت‌های ماهواره‌ای طولانی‌مدت طراحی شده و تست قابلیت‌های جدید زیرسامانه‌های مدیریت انرژی، کنترل حرارتی و همچنین کنترل طرز قرارگیری در مدار از اهداف مهم آن است. این ماهواره به‌مدت پنج تا شش سال در مدار خواهد ماند و در طول این زمان به ‌انجام آزمایش‌های مذکور می‌پردازد؛ آزمایش‌هایی که در صورت موفقیت راه را برای راکت لب جهت انجام مأموریت‌های بعدی در مدار لئو و همچنین مأموریت‌هایی به‌سوی کره ماه و سیاره ونوس هموار خواهد کرد.

پلتفرم ماهواره‌ای ۵۰ کیلوگرمی فوتون برای پشتیبانی مأموریت‌های مختلف، از مأموریت‌ها به مدار لئو گرفته تا مأموریت‌ها به فضای بین‌سیاره‌ای طراحی شده است. این پلتفرم، از مأموریت ماهواره‌های کوچک (تا ۱۷۰ کیلوگرم وزن) و از مرحله پرتاب تا حداکثر ۵ سال بعد در مدار پشتیبانی می‌کند. فوتون، ماهواره را قادر می‌سازد تا به مدار قمری رسیده و در ارتفاعی کم نسبت به سطح ماه پرواز کند. فوتون روی الکترون سوار شده و به‌عنوان بخشی از خدماتی ارائه می‌گردد که شامل پرتاب الکترون و کنترل عملیات‌های فضاپیما می‌شود. این ابزار به ماهواره‌های کوچک در استقرار سریع‌تر در مدار و قرارگیری در موقعیت مناسب‌تر به منظور تصویربرداری از زمین کمک می‌کند.

نمای پلتفرم فوتون

ماهواره‌بر الکترون که در این مأموریت برای پرتاب ماهواره‌ استفاده شد، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که قابلیت سه ‌مرحله‌ای شدن را نیز دارد. این ماهواره‌بر با وزن کلی ۱۲.۵ تُن قادر به حمل ۳۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو و ۲۰۰ کیلوگرم محموله به مدار خورشیدآهنگ می‌باشد. مراحل اول و دوم الکترون به‌ترتیب ۱۲.۱ متر و ۲.۴ متر طول دارند و قطر هر دو مرحله آن ۱.۲ متر می‌باشد. ماهواره‌بر مذکور که هر بار پرتاب آن حدود ۶ میلیون دلار هزینه دربردارد، نخستین مأموریت خود را در مه۲۰۱۷ به‌انجام رساند و با احتساب این پرتاب تاکنون ۱۴ بار به فضا پرتاب شده که دو مورد آن ناموفق بوده است. همچنین هر دو مرحله آن از نفت سفید اصلا‌ح‌شده و اکسیژن مایع به‌عنوان سوخت بهره می‌برند.

 

espash ، wikipedia ، space.skyrocket ، space ، spacenews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15742
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها