برنامه ماهواره‌بر اروپایی برای انجام پرتاب‌های ارزان‌قیمت با ارسال ۵۳ ماهواره به فضا آغاز شد+فیلم

0 460

شرکت اروپایی آریان‌ اسپیس (Arianespace) تعداد ۵۳ ماهواره کوچک را توسط ماهواره‌بر وگا (Vega) در مدار خورشیدآهنگ قرار داد؛ مأموریتی که این ماهواره‌بر برای اولین بار پس از گذشت بیش از یک سال از شکست در پرتاب ماهواره اماراتی به‌انجام رساند. ماهواره‌های مذکور برای ۲۱ مشتری از ۱۳ کشور روز پنجشنبه ۳سپتامبر (۱۳شهریور) ساعت ۰۱:۵۱ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی گویان (Guiana) واقع در آمریکای جنوبی به فضا پرتاب شدند. 

این عملیات آغازی برای مأموریت‌های آتی ماهواره‌بر وگا موسوم به SSMS (سرواژه Small Spacecraft Mission Service) محسوب می‌شود. وگا طی این مأموریت‌ها و در هر بار پرتاب بیش از ۵۰ ماهواره کوچک و سبک (تا حداکثر ۵۰۰ کیلوگرم وزن) را با خود به فضا می‌برد. مأموریت‌های مذکور در راستای پاسخگویی به درخواست‌ها برای پرتاب‌های ارزان‌قیمت و به‌موقع صورت می‌گیرند.

ماهواره‌های این عملیات پرتاب شامل ۷ میکروماهواره با وزن‌هایی بین ۱۵ تا ۱۵۰ کیلوگرم و ۴۶ ماهواره مکعبی کوچک با ابعادی بین 0.25U تا 6U می‌شوند. ماهواره‌های یادشده مأموریت‌های مختلفی از جمله مشاهده زمین، ارتباطات از راه دور و آزمایش فناوری‌ را انجام خواهند داد. 

۲۶ ماهواره این مأموریت ماهواره‌های سنجشی داو (Dove) متعلق به شرکت آمریکایی پلنت لبز (Planet Labs) هستند. این ماهواره‌ها که از آن‌ها با نام فلاک (Flock) نیز یاد می‌شود، به صدها ماهواره یک منظومه ماهواره‌ای با همین نام می‌پیوندند. گروهی از ماهواره‌های داو با وزن حدوداً ۵ کیلوگرم در مدار خورشیدآهنگ قرار دارند؛ این دسته از ماهواره‌ها دارای عمر طراحی ۲ تا ۳ سال هستند. گروه دیگر آن‌ها از ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار قرار می‌گیرند که این دسته دارای عمر طراحی حدوداً یک سال می‌باشند.

نمای ماهواره داو-۱ (فلاک-۱)

در این مأموریت همچنین ۱۲ ماهواره ارتباطاتی اسپیس‌بی (SpaceBEE) متعلق به استارت‌آپ آمریکایی سوارم (Swarm Technologies) در مدار قرار گرفتند. این ماهواره‌ها با ابعاد 0.25U به ۹ ماهواره دیگر این منظومه اضافه شدند؛ منظومه‌ای که مأموریت آن ارتباطات ماهواره‌ای دو طرفه و رله داده عنوان شده و قرار است در نهایت ۱۵۰ ماهواره را شامل شود. گفتنی است استارت‌آپ یادشده در زمینه اینترنت اشیاء فعالیت می‌کند و به‌دنبال ایجاد ارتباط میان حسگرها و دستگاه‌های با سرعت انتقال داده پایین از فضا است.

نمای ماهواره‌های اسپیس‌بی

محموله‌های دیگر این مأموریت شامل موارد زیر می‌شوند:

– ماهواره ارتباطاتی ۱۳۸ کیلوگرمی ساخت شرکت آمریکایی مکسار (Maxar Technologies) که برای یک مشتری نامعلوم توسعه یافته است.

– ماهواره ای‌سیل (Esail) که توسط شرکت‌ اروپایی لوکس‌اسپیس (Luxspace) توسعه یافته و شرکت‌ کانادایی اگزکت‌ارث (exactEarth) و شرکت بین‌المللی COM DEV به‌مرکزیت کانادا آن را اپراتوری می‌کنند. مأموریت این ماهواره با وزن ۱۱۲ کیلوگرم و عمر طراحی ۴ سال، پایش ترافیک دریایی عنوان شده است. ای‌سیل مجهز به سامانه شناسایی خودکار (AIS) بوده و از باس ماهواره‌ای تریتون-۲ (Triton-2) بهره می‌برد.

نمای ماهواره ای‌سیل

– دو ماهواره تحقیق و توسعه ۴ کیلوگرمی به‌نام‌های سیمبا (SIMBA) و پیکاسو (PICASSO) که توسط مؤسسه هواشناسی سلطنتی بلژیک (Royal Meteorological Institute of Belgium) توسعه یافته‌ و اپراتوری می‌شوند. 

نمای ماهواره سیمبا

نمای ماهواره پیکاسو

– ماهواره تحقیق و توسعه فی‌ست-۱ (PhiSat-1) که توسط دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا (Polytechnic University of Catalonia) اسپانیا توسعه یافته و آژانس فضایی اروپا (ESA) آن را اپراتوری می‌کند. این ماهواره که از آن با نام ΦSat-1 نیز یاد می‌شود، از هوش مصنوعی برای انجام مشاهدات زمین استفاده خواهد کرد.

نمای ماهواره فی‌ست-۱

– ماهواره ارتباطاتی تارس (TARS) که دارای ابعاد 6U بوده و توسط شرکت AAC Clyde Space به‌مرکزیت سوئد توسعه یافته و استارت‌آپ کانادایی کپلر (Kepler Communications) آن را اپراتوری می‌کند. این استارت‌آپ در حال ایجاد یک منظومه ماهواره‌ای برای ارائه خدمات اینترنت اشیاء، ارتباطات M2M و ارتباطات بین ماهواره‌ای است.

نمای ماهواره تارس

– ماهواره سنجشی OSM-1 CICERO با وزنی در حدود ۱۰ کیلوگرم که شرکت‌ آمریکایی ژئواپتیکس (GeoOptics) و شرکت OSM Group به‌مرکزیت نروژ آن را توسعه داده‌اند. اپراتورهای این ماهواره شرکت‌ آمریکایی سیسرو (Cicero Group) و OSM هستند. OSM-1 CICERO هشتمین ماهواره از یک منظومه ماهواره‌ای با همین نام می‌شود که ماهواره‌های آن از نوع انحطاط رادیویی (Radio occultation) هستند. این ماهواره‌ها سیگنال‌های سامانه‌های ماهواره‌ای ناوبری جهانی را هنگام عبور آن‌ها از جو زمین ارزیابی کرده و از آن‌ها برای انجام پیش‌بینی‌های آب و هوای زمین استفاده می‌شود.

نمای ماهواره OSM-1 CICERO

– ماهواره سنجشی GHGSat C1 که توسط آزمایشگاه پرواز فضایی (Space Flight laboratory) دانشگاه تورنتو (University of Toronto) کانادا توسعه یافته و شرکت کانادایی .GHGSat Inc آن را اپراتوری می‌کند. این ماهواره با ۱۵ کیلوگرم وزن و ۳ سال عمر طراحی از باس Nemo-V1 بهره می‌برد. پیش‌تر یک ماهواره از این نوع به فضا پرتاب شده است؛ منظومه‌ای که مأموریت آن پایش وضعیت گازهای گلخانه‌ای است.

نمای ماهواره GHGSat D (اولین ماهواره منظومه GHGSat)

– ماهواره سنجشی نمو-اچ‌دی (NEMO-HD) که توسط آزمایشگاه پرواز فضایی دانشگاه تورنتو کانادا توسعه یافته و همین نهاد به‌همراه مرکز فناوری‌ها و علوم فضایی کشور اسلوونی موسوم به Space-SI (سرواژه Slovenian Centre of Excellence for Space Sciences and Technologies) آن را اپراتوری می‌کنند. نمو-اچ‌دی یک ماهواره چندطیفی با کارآیی بالاست که دارای وزنی معادل ۶۵ کیلوگرم بوده و اولین ماهواره اسلوونی به‌حساب می‌آید. باس به‌کار رفته در این ماهواره از نوع Nautilus (یا Nemo-V2) می‌باشد.

نمای ماهواره نمو-اچ‌دی

– ماهواره ۴ کیلوگرمی دیدو-۳ (DIDO-3) که توسط شرکت هلندی ISIS (سرواژه Innovative Solutions In Space) و شرکت سوئیسی اسپیس‌فارما (SpacePharma) ساخته شده و اسپیس‌فارما آن را اپراتوری می‌کند. این ماهواره‌ با هدف انجام آزمایش‌های مرتبط با ریزگرانش به فضا پرتاب شده است. گفتنی است اسپیس‌فارما دارای یک شعبه در رژیم صهیونیستی نیز می‌باشد. 

نمای ماهواره دیدو-۳

– ماهواره تایواک-۰۱۷۱ (Tyvak-0171) با ابعاد 6U که توسط شرکت آمریکایی تایواک (Tyvak Nano-Satellite Systems) برای یک مشتری نامعلوم توسعه یافته است.

طی پرتاب مذکور چندین ماهواره کوچک دانشگاهی نیز در مدار قرار گرفتند.

وگا یک ماهواره‌بر چهار مرحله‌ای یک بار مصرف است که دارای طول کلی ۳۰ متر می‌باشد و هر بار پرتاب آن ۳۷ میلیون دلار هزینه دربردارد. قطر مرحله اول آن ۳ متر و سایر مراحل آن ۱.۹ متر است. وگا با وزنی معادل ۱۳۷ تُن قادر به حمل ۱۴۵۰ کیلوگرم محموله به مدار خورشیدآهنگ می‌باشد.

ماهواره‌بر یادشده که توسط شرکت ایتالیایی اویو (Avio) توسعه یافته، برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ به فضا پرتاب شده و با احتساب این پرتاب تاکنون ۱۶ مأموریت را به‌انجام رسانده که یک مورد از آن‌ها ناموفق بوده است. مراحل اول تا سوم این ماهواره‌بر سوخت جامد بوده و مرحله فوقانی آن از سوخت مایع بهره می‌برد.

 

space.skyrocket ، youtube ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، wikipedia ، space.skyrocke ، space.skyrocke ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، esa ، wikipedia ، spacenews ، space

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15734
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها