آمریکا یک ماهواره جاسوسی را به فضا پرتاب کرد

0 330

دفتر شناسایی ملی (National Reconnaissance Office به‌اختصار NRO) ایالات متحده یک ماهواره جاسوسی را پس از مدت‌ها تأخیر در مدار ژئو قرار داد. این ماهواره با نام NROL-44 روز جمعه ۱۱دسامبر (۲۱آذر) ساعت ۰۱:۰۹ به‌وقت گرینویچ توسط ماهواره‌بر دلتا ۴ هوی (Delta 4 Heavy) از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شد.

عملیات مذکور ابتدا قرار بود اواخر اوت (اوایل شهریور) سال جاری میلادی انجام شود که پرتاب آن تاکنون و به‌دفعات به‌تأخیر افتاد. این مأموریت اولین مورد از پنج مأموریت آخری است که توسط ماهواره‌بر مذکور انجام می‌شود؛ مأموریت‌هایی که قرار است تا سال ۲۰۲۴ به‌پایان رسیده و پس از آن دلتا ۴ هوی برای همیشه بازنشسته شود. 

NROL-44 به گروهی از ماهواره‌ها اطلاق می‌شود که تحت پروژه‌ای موسوم به اوریون (Orion) در مدار قرار می‌گیرند. ماهواره یادشده طی پرتاب امروز یک محموله محرمانه را با خود به فضا حمل کرد. از آنجایی که ماهواره‌های NROL (سرواژه NRO Launch) مأموریت‌هایی محرمانه به‌شمار می‌روند، اطلاعاتی از اهداف آن‌ها در دسترس نیست. با‌این‌وجود گفته می‌شود برخی منجمان آماتور موفق به رصد آن‌ها شده‌ و اطلاعاتی را نیز از محموله‌های ماهواره‌های مذکور افشا کرده‌اند. آن‌ها طی رصدهای خود وزن این ماهواره‌ها را حدود ۵۲۰۰ کیلوگرم تخمین زده‌اند.

همچنین احتمال داده‌ می‌شود مهم‌ترین مأموریت‌های این ماهواره‌ها شامل تله‌متری، ارائه خدمات ارتباطی در محدوده فرکانس بسیار بالا و مأموریت‌هایی در ارتباط با سامانه‌های تلفن‌ همراه سلولی شوند. ‌پیش‌تر ۵ ماهواره از این سری طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۶ به فضا پرتاب شده بود. ماهواره‌های مذکور برای دریافت سیگنال دارای یک آنتن بزرگ هستند که مطابق گزارش‌ها تقریباً ۱۰۰ متر قطر دارد.

نمای ویرایش‌شده ماهواره NROL-26 که در سال ۲۰۰۹ در مدار قرار گرفت

دلتا ۴ هوی که از خانواده ماهواره‌برهای دلتا ۴ محسوب می‌شود، توسط شرکت آمریکایی یونایتد لانچ الاینس (United Launch Alliance) توسعه یافته و اولین مأموریت خود را در سال ۲۰۰۴ به‌انجام رساند. این ماهواره‌بر دو مرحله‌ای با وزنی بالغ بر ۷۳۰ تُن با احتساب این پرتاب تاکنون ۱۲ مأموریت را به‌انجام رسانده که فقط یک مورد از آن‌ها ناموفق بوده و اغلب این مأموریت‌ها نیز برای NRO صورت گرفته‌اند. 

دلتا ۴ هوی دارای طول کلی ۷۲ متر است و قطر هر دو مرحله آن ۵.۱ متر می‌باشد. ماهواره‌بر مذکور قادر به حمل نزدیک به ۲۹ تُن محموله به مدار لئو و بیش از ۱۴ تُن محموله به مدار ژئو است و هر بار پرتاب آن تقریباً ۳۵۰ میلیون دلار هزینه دربردارد؛ مبلغی که برای NRO به حدود ۴۴۰ میلیون دلار می‌رسد. همچنین سوخت هر دو مرحله آن اکسیژن مایع و هیدروژن مایع می‌باشد.

 

space.skyrocket ، wikipedia ، wikipedia ، wikipedia ، spacenews ، space ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15710
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها