امکان ارتباط اینترنت شبکه‌های تلفن همراه با ماهواره‌های مدار زمین‌آهنگ فراهم شد

0 344

شرکت تایوانی مدیاتک (MediaTek) طی آزمایشی موفق شده اتصال به اینترنت اشیاء ماهواره‌ای 5G را از مدار ژئو برقرار کند. این شرکت توانست با ایجاد یک لینک دو طرفه میان ابزاری استانداردشده با NB-IoT و ماهواره آلفاست (Alphasat) در مدار ژئو (زمین‌آهنگ) به اینترنت متصل شود. NB-IoT یک شبکه اینترنت اشیاء با پهنای باند باریک است که هدف از آن فعال‌سازی و ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات و ابزار‌های مرتبط با تلفن همراه می‌باشد. 

مقامات مدیاتک مدعی‌اند چنین آزمایشی در نوع خود برای اولین بار صورت می‌گیرد. به‌گفته آن‌ها موفقیت در چنین آزمایشی نشان می‌دهد می‌توان با انجام اصلاحات جزئی، شبکه‌های تلفن همراه را به اینترنت ماهواره‌ای متصل کرد و در نتیجه راهی بسیار مقرون‌به‌صرفه را برای پوشش جهانی اینترنت اشیاء در سراسر جهان فراهم آورد. 

آن‌ها می‌گویند این آزمایش امکان‌سنجی استاندارد‌های جهانی جدید و ظرفیت‌های بازار را برای اتصال یک دستگاه به شبکه‌های ماهواره‌ای و سلولی به‌اثبات می‌رساند. شبکه سلولی امکان برقراری ارتباط شمار زیادی سامانه بی‌سیم قابل جابجایی (مانند تلفن همراه) در هر نقطه از شبکه با یکدیگر را از طریق ایستگاه‌های پایه ایجاد می‌کند.

اینترنت اشیاء یا چیزنت به‌طور کلی به اشیاء و تجهیزات محیط پیرامون‌ ما که به شبکه اینترنت متصل شده و توسط برنامه‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت قابل کنترل و مدیریت هستند، اشاره دارد. اینترنت اشیاء به زبان ساده، ارتباط حسگرها و دستگاه‌ها با شبکه‌ای است که از طریق آن می‌توانند با یکدیگر و با کاربرانشان تعامل برقرار کنند. پیش‌بینی می‌شود استفاده از این نوع اینترنت و دستگاه‌های استانداردشده با آن طی دهه آینده رشد قابل‌توجهی داشته باشد.

ماهواره آلفاست که دراین آزمایش مورد استفاده قرار گرفت، پروژه‌ای مشترک میان شرکت بریتانیایی اینمارست (Inmarsat) و آژانس فضایی اروپا (ESA) است که در سال ۲۰۱۳ به فضا پرتاب شد. این ماهواره با وزنی معادل ۶۶۴۹ کیلوگرم دارای عمر طراحی ۱۵ سال بوده و از باس ماهواره‌ای Alphabus بهره می‌برد.

نمای ماهواره آلفاست

ماهواره مذکور که به‌طور مشترک توسط شرکت‌های اروپایی استریوم (Astrium) و تالس آلنیا اسپیس (Thales Alenia Space) توسعه یافته، دارای یک محموله در باند L می‌باشد که برای پشتیبانی از خدمات‌رسانی ارتباطاتی به دستگا‌ه‌های سیار روی زمین طراحی شده است. آلفاست در مدار ۲۵ درجه شرقی قرار گرفته و مناطق گسترده‌ای در جهان شامل آفریقا، اروپا، خاورمیانه و همچنین بخش‌هایی از آسیا را تحت پوشش دارد.

 

wikipedia ، espash ، wikipedia ، space.skyrocket ، telecoms ، satellitetoday

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15705
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها