مأموریت ناسا رازهای شفق قطبی را افشا کرد

نوع خاصی از شفق قطبی موسوم به مهره‌های شفق قطبی (auroral beads) که در سراسر آسمان شب دیده می‌شود، به دانشمندان کمک می‌کند تا علم آن‌ها درباره پدیده شفق قطبی افزایش یابد. مهره‌های شفق قطبی به‌طور مرتب مدت کمی پس از ظهور شفق‌های قطبی ناشی از طوفان‌های الکتریکی در فضا پدید می‌آید. اکنون محققان با کمک داده‌های فضاپیمای تمیس (THEMIS) ناسا به ‌وجود وقایعی پی برده‌اند که منجر به ظهور این مهره‌ها می‌شود. پیش از این دانشمندان مطمئن نبودند که آیا مهره‌های شفق قطبی با ایجاد این طوفان‌ها مرتبط هستند یا خیر.

به‌گفته محققان مشاهدات مأموریت تمیس آشفتگی‌هایی را در فضا نشان داده که باعث می‌شود این مهره‌های شفق قطبی همانند یک گردنبند درخشان در آسمان دیده شده و پس از طوفان بدرخشند. دانشمندان این مأموریت با الگوبرداری از محیط نزدیک زمین جزئیات نحوه شکل‌گیری مهره‌های شفق قطبی را نشان دادند.

مأموریت تمیس با ارائه تصویری گسترده‌تر از این مهره‌ها به محققان نشان داده که این مهره‌های شفق قطبی از میان آشفتگی‌های صورت‌گرفته در پلاسما ایجاد می‌شوند. واسیلیس آنجلوپولوس (Vassilis Angelopoulos)، محقق اصلی ماموریت تمیس در دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس (University of California, Los Angeles)، در‌این‌باره می‌گوید: «اکنون ما به‌طور یقین می‌دانیم تشکیل این مهره‌ها بخشی از فرایندی است که قبل از شروع طوفان در فضا انجام می‌شود.» انتظار می‌رود این مطالعه نهایتاً به افزایش درک دانشمندان از ساختارهای چرخان دیده‌شده در شفق قطبی کمک کند.