آمریکا و ژاپن برای مقابله با تهدید‌های موشکی هایپرسونیک منظومه ماهواره‌ای ایجاد می‌کنند

0 439

ایالات متحده و ژاپن قصد دارند به‌طور مشترک ماهواره‌هایی را برای ردیابی موشک‌های هایپرسونیک توسعه دهند؛ امری که به‌خصوص برای مقابله با تهدیدهای موشکی از جانب کره شمالی صورت می‌گیرد. این دو کشور برای این منظور هشت ماهواره را در مدار قرار می‌دهند تا با بهره‌گیری از حسگرهای مادون قرمز در کنار سامانه‌های دفاع موشکی موجود، از جمله سامانه پاتریوت پیشرفته ژاپن موسوم به PAC-3، به‌مقابله با تهدید‌های موشکی بپردازند. برای آشنایی با انواع موشک هایپرسونیک و نحوه عملکرد آن‌ها مقاله ما را بخوانید.

پنتاگون مدتی پیش اعلام کرد به‌دنبال پیمانکار برای طراحی و توسعه هشت ماهواره WFoV (سرواژه Wide Field of View) است؛ ماهواره‌هایی که با وزن کمتر از ۱۰۰۰ کیلوگرم تقریباً دارای یک چهارم ابعاد ماهواره‌های مجهز به سامانه مادون قرمز فضاپایه موسوم به SBIRS (سرواژه Space Based Infrared System Spacecraft) خواهند بود. ماهواره‌های مجهز به SBIRS در حال حاضر هشدارهای موشکی تاکتیکی و راهبردی را برای وزارت دفاع ایالات متحده (U.S. Department of Defense) انجام می‌دهند.

WFoV یک ماهواره آزمایشی با ابعاد متوسط می‌باشد که از باس ماهواره‌ای آکویلا-ام۸ (Aquila-M8) شرکت آمریکایی میلینیوم (Millennium Space Systems) بهره می‌برد. حسگرهای مادون قرمز موسوم به WASP (سرواژه Wide-Area Six-Degree Payload) که قرار است در این ماهواره‌ها تعبیه شوند، توسط ال‌۳ هریس (L3 Harris)، دیگر شرکت آمریکایی، در حال توسعه هستند.

نمای ماهواره WFoV

ماهواره WFoV با هدف آزمایش سامانه هشدار موشکی نسل بعدی فرماندهی فضایی نیروی هوایی ایالات متحده (U.S. Air Force Space Command) در مدار ژئو قرار خواهد گرفت. این ماهواره که با طول عمر بین ۳ تا ۵ سال طراحی شده، مطابق برنامه‌ریزی‌ها در سال آینده میلادی به فضا پرتاب خواهد شد. 

از جمله اهداف مهم مدنظر پنتاگون درباره عملکرد هشت ماهواره WFoV می‌توان به توسعه فناوری‌های حسگرهای مادون قرمز دارای حساسیت کافی برای تشخیص موشک‌های هایپرسونیک و همچنین شناسایی عملکرد مسیرهای ارتباطاتی از ماهواره‌ به ماهواره و از ماهواره به زمین اشاره کرد. توسعه ایده‌های عملیاتی برای قابلیت‌های ردیابی در سراسر جهان از دیگر اهداف مأموریت ماهواره‌های WFoV عنوان شده است.

مرور مقاله -

Search Results

Web res

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15691
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها