انتقال تمام بخش‌های خدماتی ناوبری یکی از بنادر مهم چین به سامانه ناوبری ماهواره‌ای این کشور

0 292

یکی از بنادر چین تمام بخش‌های خدمات ناوبری خود را به سامانه ناوبری ماهواره‌ای بیدو (BeiDou) این کشور منتقل کرد. قابلیت‌های ناوبری بندر شینهواندو (Qinhuangdao) در شمال چین که یکی از بنادر مهم این کشور محسوب می‌شود، پس از این اقدام به‌طور قابل‌توجهی بهبود یافته است. درمیان همه بخش‌های ناوبری بندر مذکور، برج دیده‌بانی آن با قدمت ۱۲۰ سال عملکرد بهتری را نسبت به قبل نشان می‌دهد. 

به‌گفته یکی از کارمندان این بندر، آن‌ها پیش از این برای بررسی زنگ هشدار سامانه قدیمی این برج ناچار بودند به بالای آن بروند؛ اکنون اما این کار به‌لطف سامانه بیدو از طریق تلفن همراه امکان‌پذیر شده است. همچنین حداکثر بُرد چراغ‌های جدید برج دیده‌بانی شینهواندو با استفاده از سامانه ناوبری جدید از ۲۰ مایل به ۲۷ مایل در دریا افزایش پیدا کرده است.

شی‌ جینپینگ (Xi Jinping)، رئیس‌جمهور چین، به‌تازگی راه‌اندازی و عملیاتی شدن کامل سامانه بیدو (Beidou) را رسماً اعلام کرد. چین مدتی پیش با پرتاب پنجاه و پنجمین و آخرین ماهواره، سامانه مذکور را تکمیل نمود. برنامه بیدو در سال ۲۰۰۰ به‌دنبال پرتاب اولین ماهواره مدار ژئوی این پروژه آغاز شد.

هدف چینی‌ها از این برنامه، ارائه خدمات موقعیت‌یابی جهانی به نیرو‌های نظامی این کشور، مردم و مشتری‌ها در سرتاسر جهان، بدون نیاز به رقبای خود است. همچنین از دیگر کاربردهای این سامانه می‌توان به کاهش اثرات مخرب بلایای طبیعی، کمک به عملیات‌های جست‌و‌جو و نجات، نقشه‌برداری و کمک به اطفاء حریق جنگل‌ها اشاره نمود.

 

espash ، cgtn

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15613
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها