تصاویر ماهواره ناسا ناپدید شدن پهنه‌های یخی را نشان می‌دهد

تصاویر ماهواره‌ ناسا از ناپدید شدن پهنه‌های یخی در خلیج سنت پاتریک (St. Patrick) در شمال شرق کانادا حکایت دارد؛ امری که به‌دلیل گرمایش ایجادشده در اثر فعالیت‌های انسانی در زمین رخ داده است. این تصاویر توسط ابزار ASTER ماهواره تِرا (Terra) به‌ثبت رسیده‌اند و بیانگر از بین رفتن دو پهنه یخی در این منطقه می‌باشد.

ترا یک ماهواره علمی-پژوهشی چندملیتی ناسا است که در مدار خورشیدآهنگ به دور زمین می‌چرخد. این ماهواره با وزن ۵۱۹۰ کیلوگرم در ۱۸دسامبر۱۹۹۹ از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ (Vandenberg Air Force Base) توسط حامل فضایی اطلس ۲ (Atlas II) به فضا پرتاب شد و از ۲۴فوریه۲۰۰۰ جمع‌آوری داده را آغاز کرد. ترا که توسط شرکت آمریکایی لاکهید مارتین (Lockheed Martin) ساخته شده، دارای ۵ حسگر از راه دور برای نظارت بر وضعیت محیط ‌زیست زمین و تغییرات اقلیمی است.

eos am 1 1

نمای ماهواره ترا

یکی از این حسگرها ASTER (سرواژه Advanced Spaceborne Thermal Emission and Reflection Radiometer) می‌باشد که یک ابزار تصویربرداری بوده و به‌طور مشترک توسط ناسا و محققان ژاپنی توسعه یافته است. از داده‌های این حسگر برای تهیه نقشه‌های دقیق از دمای سطح زمین، بازتابندگی و ارتفاعات استفاده می‌شود.

espash ، space.skyrocket ، asterweb.jpl.nasa ، ctvnews