سامانه‌ ماهواره‌ای ناوبری بومی چین رسما عملیاتی شد

0 648

شی‌ جینپینگ (Xi Jinping)، رئیس‌جمهور چین، طی مراسمی، راه‌اندازی و عملیاتی شدن کامل منظومه ماهواره‌ای ناوبری این کشور موسوم به بیدو (Beidou) را رسما اعلام کرد. چین اخیراً با پرتاب پنجاه و پنجمین و آخرین ماهواره، سامانه مذکور را تکمیل نموده است. افزون بر ۳۰۰ هزار دانشمند، مهندس و متخصص فنی، بیش از ۴۰۰ موسسه، دانشگاه و بنگاه اقتصادی از سراسر چین در ساخت و توسعه‌ این سامانه مشارکت داشته‌اند. 

ناوبری

برنامه بیدو در سال ۲۰۰۰ به‌دنبال پرتاب اولین ماهواره مدار ژئوی این پروژه آغاز شد. هدف چینی‌ها از این برنامه، ارائه خدمات موقعیت‌یابی جهانی به نیرو‌های نظامی این کشور، مردم و مشتری‌ها در سرتاسر جهان، بدون نیاز به رقبای خود است. همچنین از دیگر کاربردهای این سامانه می‌توان به کاهش اثرات مخرب بلایای طبیعی، کمک به عملیات‌های جست‌و‌جو و نجات، نقشه‌برداری و کمک به اطفاء حریق جنگل‌ها اشاره نمود.

در سال ۲۰۱۲ بیدو قادر به پوشش کامل خدمات خود در چین و همسایه‌های این کشور شد. این خدمات برای مشتریان غیرنظامی چینی با دقت ۱۰ تا ۶ متر و برای نیرو‌های نظامی چین با دقت ۰.۱ متر ارائه می‌شود (بالاترین دقتی که توسط سامانه موقعیت‌یابی جی‌پی‌اس آمریکا به نظامیان ارائه می‌شود ۰.۳ متر است). شایان ذکر است ماهواره‌های منظومه بیدو در مدارهای ژئو و مئو قرار دارند.

منبع didebanefanavari espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15600
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها