کشف گازهای ازون و دی‌اکسیدکربن در جو مریخ توسط کاوشگر اروپایی

0 268

کاوشگر آژانس فضایی اروپا (ESA) نشانه‌های تازه‌ای از گازهای موجود در مریخ به زمین مخابره کرده است؛ نشانه‌هایی که گذشته از گشودن رازهای موجود در جو مریخ می‌تواند به برآورد دقیق‌تری از میزان و منبع گاز متان به‌عنوان نشانه اصلی وجود حیات در این سیاره کمک کند. شواهد تازه‌ای که مدارگرد جستجوگر گاز (Trace Gas Orbiter) این آژانس به زمین مخابره کرده، حکایت از کشف وجود گاز ازون و دی‌اکسیدکربن در جو مریخ دارد.

نتایج این اکتشافات اخیراً با هدایت الکساندر تروخیموفسکی (Alexander Trokhimovskiy)، پژوهشگر ارشد آکادمی علوم روسیه (Russian Academy of Sciences)، و کوین اولسِن (Kevin Olsen)، محقق ارشد دانشگاه آکسفورد (University of Oxford) انگلستان، در قالب دو مقاله مجزا در نشریه نجوم و اخترفیزیک (Astronomy & Astrophysics) چاپ شده و امیدها را به یافتن محکم‌ترین نشانه‌ها از وجود متان در جو مریخ بیش از پیش افزایش داده است.

به‌اعتقاد دانشمندان وجود گاز ازون که به‌طور مشترک در لایه‌های فوقانی جو زمین و مریخ وجود دارد، به پایداری شیمیایی جو کمک می‌کند. همچنین دی‌اکسیدکربن غالب بر جو مریخ این امکان را به محققان خواهد داد تا ضمن اندازه‌گیری دمای مریخ، گردش فصول و نحوه چرخش هوا در این سیاره را نیز زیر نظر بگیرند. تروخیموفسکی معتقد است که کشف دی‌اکسیدکربن در جو مریخ ممکن است نشان‌دهنده وجود مقادیر اندک از این گاز در سیاره سرخ باشد.

همزمان نتایج بررسی‌های اولسن نیز حاکی از وجود مقایر کمی از گاز متان در جو مریخ است. آقای اولسن شباهت نتایج بررسی‌های دو تیم تحقیقاتی متفاوت بر روی شواهد ارسالی کاوشگر اگزومارس (ExoMars) را نشانه پدیدار شدن شرایط لازم برای کشف دقیق‌تر و عمیق‌تر مریخ ارزیابی کرد. اگزومارس یک مأموریت مشترک میان ESA و آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) است. 

مدارگرد جستجوگر گاز بیش از دو سال است که در حال مطالعه جو سیاره سرخ می‌باشد. هدف از این مأموریت، کشف ترکیب گازهای تشکیل‌دهنده جو مریخ با تمرکز ویژه بر رمز و راز پیرامون حضور متان در جو این سیاره عنوان شده است. 

منبع euronews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15594
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها