اوج بارش شهابی دلتا دلوی

0 403

مریم فخیمی: دو هفته پیش از اوج بارش شهابی بَرساوُشی، شهاب‌باران دیگری به اوج می‌رسد. این بارش که دلتا دلوی (Delta Aquarids) نام دارد طبق اعلام سازمان جهانی شهاب (IMO) بامداد ۸مرداد به اوج خواهد رسید. این بارش از ۲۱ تیر آغاز و تا ۲ شهریور ادامه دارد. این شهاب‌باران برای اولین بار در اواسط قرن نوزدهم مورد توجه قرار گرفت. هنوز دقیقاً مشخص نیست که منشأ بارش دلتا دلوی چیست؛ اما مدار شهاب‌های آن شباهت زیادی به مدار شهاب‌باران‌ Arietids و بارش شهابی ربعی (Quadrantids) دارد. بنابراین ممکن است منشأ هر سه این بارش‌ها بقایای دنباله‌دار C/1490 Y1 باشد. این بقایا شامل دنباله‌دار 96P/Machholz و سیارک معروف به 2003 EH1 می‌شود.


کانون این بارش در صورت فلکی دلو یا آبریز (Aquarius) واقع است. نرخ ساعتی سَرسویی یعنی تعداد شهاب‌هایی که در بهترین حالت قابل رؤیت هستند ۱۰ تا ۲۰ شهاب در ساعت پیش‌بینی شده و بهترین شرایط برای رصد شهاب‌باران شامل نبود ماه، دسترسی به آسمان صاف بدون ابر، تاریک و دور از آلودگی نوری است. 


برای مشاهده شهاب‌باران به ابزار رصدی نیاز ندارید، اما لازم است از شهر خارج شوید تا بتوانید شهاب‌های کم‌نور این باراش شهابی را مشاهده کنید. خبر بد اینکه با وجود ماه پرنور در آسمان این شب‌ها دیدن شهاب‎‌های کم‌نور این بارش کار آسانی نیست. همزمان با این بارش سیاره‌های درخشان مشتری و زحل در افق جنوب‌شرقی آسمان قابل رؤیتند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15581
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها