یک سامانه‌ ستاره‌ای شبیه به منظومه شمسی کشف شد

0 262

تازه‌ترین تصویر ثبت‌شده توسط تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) رصدخانه جنوبی اروپا (European Southern Observatory) ستاره‌ای شبیه به خورشید را نشان می‌دهد که دو سیاره فراخورشیدی (خارج از منظومه شمسی) را در مدار پیرامونی خود دارد و این نخستین بار است که اخترشناسان به تصویر این سامانه دست پیدا می‌کنند. تصاویر تهیه‌شده از این منظومه که چندین سیاره دارد در نوع خود بسیار نادر هستند و یکی از آن‌ها که در زیر اولین عکس دقیق ثبت‌شده از این شبه منظومه شمسی است.

در قلب این منظومه، ستاره‌ای به‌نام TYC 8998-760-1 با فاصله ۳۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و محققان بر این باورند که این سامانه ستاره‌ای بسیار شبیه به منظومه شمسی در مراحل اولیه شکل‌گیری‌اش است. دانشمندان همچنین خاطرنشان کردند که تا امروز تنها دو منظومه دیگر با دو سیاره فراخورشیدی یا بیشتر شناسایی شده‌اند و در هر دوی آن‌ها ستاره‌ای که در قلب منظومه قرار داشته، بسیار متفاوت از خورشید ما بوده است. در تصویر ثبت‌شده جدید اما منظومه‌ای شامل یک ستاره جوان شبیه به خورشید با دو جرم گازی بزرگ دیده می‌شود. این دو سیاره با فاصله بسیار زیاد از ستاره مادر خود حول مدار پیرامونی آن می‌چرخند.

دانشمندان برای تشخیص این دو سیاره از ستاره‌هایی که در اطرافشان قرار دارند، چندین عکس از زوایای مختلف از آن‌ها گرفتند. همان‌طور که اشاره شد فاصله این دو سیاره گازی عظیم تا ستاره مرکز منظومه به‌مراتب بیشتر از فاصله زمین تا خورشید می‌باشد؛ فاصله یکی از آن‌ها تا ستاره میزبان ۱۶۰ برابر و دیگری ۳۲۰ برابر فاصله زمین تا خورشید اعلام شده است. 

دانشمندان گفته‌اند که فاصله این دو سیاره گازی تا ستاره میزبانشان از فاصله زحل و مشتری تا خورشید هم بیشتر است. برای درک بهتر، فاصله مشتری و زحل از خورشید به‌ترتیب ۵ و ۱۰ برابر فاصله زمین تا خورشید است. TYC 8998-760-1  به‌مراتب از خورشید جوانتر بوده و به‌باور دانشمندان عمر آن حداکثر ۱۷ میلیون سال است.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15567
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها