عبور یک سیارک بزرگ از نزدیکی زمین در روزهای آینده

آژانس فضایی آمریکا اعلام کرده روز ۲۴ژوئیه (۳مرداد) سیارکی بزرگ موسوم به 2020 ND با طول حدوداً ۱۷۰ متر از فاصله نسبتاً نزدیکی از زمین عبور خواهد کرد. 2020 ND به‌دلیل فاصله کم خود با زمین در هنگام گذر از کنار کره خاکی که حدود ۵ میلیون کیلومتر تخمین زده شده، جزو اجرام نزدیک به زمین و در دسته سیارک‌های بالقوه خطرناک قرار می‌گیرد. سیارک مذکور اکنون با سرعتی معادل ۴۸ هزار کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است. البته ناسا اطمینان داده که این سیارک، عبوری ایمن از کنار زمین خواهد داشت و هیچ‌گونه خطری از جانب آن سیاره ما را تهدید نمی‌کند.

سیارک‌ها اجرام آسمانی کوچکی هستند که از سنگ یا فلز و یا هر دو ساخته شده‌اند. آن‌ها معمولاً اجرامی نامنظم بوده و بر گرد خورشید حرکت می‌کنند. میلیون‌ها سیارک در منظومه شمسی ما وجود دارد که بسیاری از آن‌ها میان مدار مریخ و مدار مشتری قرار گرفته‌اند. دسته‌ای دیگر از آن‌ها در مکان‌های دیگر منظومه شمسی یافت می‌شوند. به‌نظر می‌رسد علت اینکه اغلب سیارک‌ها در فاصله مریخ و مشتری دیده می‌شوند این است که احتمالاً در مدار بین این دو سیاره، سیاره دیگری نیز وجود داشته ‌که به‌علت جاذبه شدید مشتری متلاشی شده‌ و در نتیجه سیارک‌ها پدید آمده‌اند.

wikipedia ، indianexpress