کاوشگر اماراتی برای اکتشاف مریخ پرتاب شد+فیلم

0 852

اولین کاوشگر مریخی امارات با نام امید (Hope) که نخستین مریخ‌نورد تاریخ در میان تمام کشورهای عرب محسوب می‌شود، به فضا پرتاب شد. این مأموریت روز دوشنبه ۲۰ژوئیه (۳۰تیر) ساعت ۶:۵۸ به‌وقت محلی (۲:۲۸ به‌وقت تهران) توسط حامل فضایی H-2A شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی (Mitsubishi Heavy Industries) از پایگاه فضایی تانگاشیما (Tanegashima) در ژاپن انجام گرفت.

کاوشگر امید قرار است حدوداً ۷ ماه پس از پرتاب در فوریه۲۰۲۱ به مقصد خود یعنی سیاره سرخ برسد. پس از دستیابی به مقصد، این کاوشگر به‌مدت دو سال در مدار مریخ در ارتفاع‌های متغیر بین ۲۲ هزار تا ۴۴ هزار کیلومتری به‌انجام مأموریت می‌پردازد. امارات اعلام کرده تمام فرایند ساخت و پرتاب این کاوشگر کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار هزینه دربرداشته است.

مأموریت امید به‌طور مشترک توسط مرکز فضایی محمد بن رشید (Mohammed bin Rashid space centre)، زیرمجموعه آژانس فضایی امارات، و دانشگاه کلرادو (University of Colorado) آمریکا هدایت می‌شود. طی این مأموریت کاوشگر مذکور پس از رسیدن به مقصد به برسی اتمسفر و آب و هوای مریخ خواهد پرداخت.

«مریخ برای مدت‌ها کنجکاوی بشر را تحریک کرده و حال ما در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که فناوری برسی آن‌ را در اختیار داریم. این سیاره به دلایل متعدد یک هدف آشکار برای بشریت است. مریخ می‌تواند از تلاش برای یافتن حیات فرازمینی گرفته تا گسترش تمدن بشری به سیاره‌های دیگر، یک پروژه بلند مدت برای کل بشریت به‌شمار رود.» این متن اعلامیه‌ای است که آژانس فضایی امارات (U.A.E. Space Agency) در مورد برنامه خود برای کاوش مریخ منتشر کرده است. اهدافی که برای مآموریت تعریف شده‌اند شامل موارد زیر می‌شوند:


• بررسی فعل و انفعالات لایه‌های بالایی اتمسفر مریخ با لایه‌های پایینی آن


بررسی رابطه بین وضعیت جوی کنونی مریخ و وضعیت جوی این سیاره در اوایل پیدایش آن


تهیه تصویر کامل جو مریخ و تمام لایه‌های آن


درک چگونگی تغییرات آب و هوا در مریخ طی روز‌های مریخی و تغییر فصل‌های این سیاره 


یافتن پاسخ برای این سؤال مهم و قدیمی که چرا این سیاره در حال از دست دادن هیدروژن و اکسیژن جو خود و پس زدن آن به فضا است


کاوشگر امید برای انجام مأموریت خود به سه ابزار مختلف مجهز شده است:


۱. اولین محموله این کاوشگر تصویربردار اکتشافی امارات (Emirates eXploration Imager به‌اختصار EXI) نام دارد که یک سنجشگر نوری چند بانده است. این سنجشگر با قدرت وضوح فضایی بیشتر از ۸ کیلومتر اقدام به عکس‌برداری از سطح مریخ می‌کند که توسط مهندسان آمریکایی و اماراتی در دانشگاه کلرادو ساخته شده است. 


۲. دومین محموله طیف‌سنج مادون قرمز مریخی امارات (Emirates Mars InfaRed Spectrometer به‌اختصار EMIRS) است که توسط دانشگاه ایالتی آریزونا (Arizona State University) آمریکا ساخته شده و به‌منظور اندازه‌گیری الگوهای دما، یخ، بخار، و گرد و غبار در اتمسفر مریخ به کاوشگر اضافه شده است.


۳. آخرین محموله تحقیقاتی کاوشگر امید طیف‌سنج فرابنفش مریخی امارات (Emirates Mars Ultraviolet Spectrometer به اختصار EMUS) نام دارد. این محموله نیز به‌طور مشترک توسط مهندسان اماراتی و آمریکایی در دانشگاه کلرادو توسعه یافته و بناست جو فوقانی مریخ و اکسیژن و هیدروژن موجود در آن را برسی کند.


علاوه بر ابزارهای بالا کاوشگر ۱۳۵۰ کیلوگرمی امید که به‌اندازه یک ماشین شاسی‌بلند است، مجهز به یک آنتن با بشقاب ۱.۵ متری برای برقراری ارتباط با زمین می‌باشد. انرژی مورد نیاز امید توسط دو آرایه خورشیدی ۶۰۰ واتی تأمین شده و در باتری‌های لیتیومی آن ذخیره می‌شود. 


برنامه امید در سال ۲۰۱۴ تعریف شد و اهداف آن ساخت و پرتاب یک کاوشگر به‌سمت مریخ عنوان شد، به‌گونه‌ای که تا پیش از دسامبر۲۰۲۱ که تولد ۵۰ سالگی امارات است به مقصد برسد. تاکنون سه کشور آمریکا، روسیه، هند و همچنین اتحادیه اروپا به مریخ رسیده‌اند. اما معلوم نیست که امارات پنجمین کشور شود چرا که کشور چین نیز برنامه پرتاب یک کاوشگر به مریخ در تابستان۲۰۲۰ را دارد و باید منتظر ماند تا مشخص شود کدام کاوشگر زودتر به سیاره سرخ می‌رسد.

برخلاف سایر کشورهای ذکر شده، امارات ساخت و حتی پرتاب کاوشگر خود را به پیمانکاران خارجی واگذار کرده البته امارات در حالی اقدام به ارسال کاوشگر به مریخ نموده که تنها ۶ سال از تأسیس آژانس فضایی این کشور می‌گذرد.

 

emiratesmarsmission ، youtube ، space sky rocket ، space ، rocketlaunch   

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15545
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها