انتشار نزدیک‌ترین تصاویر ثبت‌شده از خورشید+فیلم

ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) نزدیک‌ترین عکس‌هایی را که تابه‌امروز از خورشید تهیه شده، منتشر کردند. این تصاویر نخستین عکس‌هایی هستند که توسط کاوشگر خورشیدی سولار اوربیتر (Solar Orbiter) به‌ثبت رسیده‌اند. کاوشگر مذکور مدتی پیش با طی مسافت ۴۸ میلیون مایل از مدار پیرامونی خورشید، اولین عبور نزدیک خود در اطراف این ستاره را به‌انجام رساند. تصاویر ارسالی از تلسکوپ EUI (سرواژه Extreme Ultraviolet Imager) که روی این کاوشگر نصب شده، پدیده‌‌هایی موسوم به کمپ‌فایر (campfire) را نشان می‌دهد. این رویدادها ظاهراً انفجارها یا شعله‌هایی هستند که میلیون‌ها مرتبه از شعله‌های سطح خورشید کوچک‌تر بوده و به گرم شدن جو بیرونی آن کمک می‌کنند.

ناسا و آژانس فضایی اروپا قصد دارند همزمان با حرکت سولار اوربیتر به دور خورشید، از طریق یکی از ابزارهای این کاوشگر با نام SPICE اطلاعات بیشتری از سطح خورشید به‌دست بیاورند. این کاوشگر خورشیدی که به‌طور مشترک توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا اپراتوری می‌شود، فوریه سال جاری میلادی (بهمن۹۸) سوار بر حامل فضایی اطلس ۵ (Atlas-V) و از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) واقع در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شد.

سولار اوربیتر توسط شرکت اروپایی ایرباس (Airbus) توسعه یافته و روی آن ۱۰ ابزار علمی نصب شده است. عمر طراحی کاوشگر مذکور ۷ سال است که امکان افزایش آن به ۱۰ سال نیز وجود دارد. برای توسعه سولار اوربیتر با وزنی معادل ۱۸۰۰ کیلوگرم مبلغی در حدود ۳۰۰ میلیون یورو هزینه شده است. پیش‌بینی می‌شود سولار اوربیتر بینش بی‌سابقه‌ای درباره جو خورشید، بادهای خورشیدی و میدان‌های مغناطیسی خورشید در اختیار دانشمندان قرار دهد.

youtube ، espash ، wikipedia ، digiato