استارت‌آپ ژاپنی خدمات‌رسانی به ماهواره‌های مدار ژئو را آغاز می‌کند

0 273

استارت‌آپ استرواسکیل (Astroscale) به‌مرکزیت ژاپن که به‌طور خاص در زمینه مقابله با زباله‌های فضایی در مدار لئو فعالیت می‌کند، قصد دارد خدمات خود را در این حوزه به مدار ژئو گسترش دهد. این شرکت دارای دفاتری در آمریکا، انگلستان و سنگاپور است و اکنون تصمیم گرفته از طریق شعبه خود در ایالات متحده مالکیت فکری شرکت صهیونیستی افکتیو اسپیس (Effective Space Solutions به‌اختصار ESS) را خریداری کند. این اقدام با هدف استفاده از طرح فضاپیمای ۴۰۰ کیلوگرمی این شرکت موسوم به اسپیس دِرون (Space Drone) انجام می‌شود؛ فضاپیمایی که به ماهواره‌های مدار ژئو خدمات‌رسانی می‌کند. 

اسپیس دِرون با اتصال به ماهواره‌هایی که سوخت آن‌ها در حال اتمام است امکان هدایت آن‌ها را فراهم می‌آورد. این فضاپیما از نیروی پیشران الکتریکی برای مانور جهت اتصال به ماهواره موردنظر استفاده می‌کند و به کمک چهار بازوی روباتیکی خود به آن متصل می‌شود. سپس عملیات لازم را انجام می‌دهد که برای مثال اگر عمر ماهواره به‌اتمام رسیده بود، آن را به «مدار قبرستان» (graveyard orbit) منتقل می‌کند. 

اسپیس دِرون توسط شرکت صنایع هوا و فضای رژیم صهیونیستی (Israel Aerospace Industries به‌اختصار IAI) توسعه یافته و اپراتور آن ESS می‌باشد. قرار است دو نمونه از این فضاپیما طی سال جاری میلادی به فضا پرتاب شود. به‌گفته ران لوپز (Ron Lopez)، رئیس شعبه استرواسکیل در آمریکا، آن‌ها از اسپیس‌ دِرون به‌منظور توسعه یک پلتفرم خدمات‌رسان برای مقاصد مقابله با زباله‌های فضایی این شرکت استفاده خواهند کرد. با این اوصاف پلتفرم جدید استرواسکیل با فضاپیمای شرکت آمریکایی نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) با نام MEV (سرواژه Mission Extension Vehicle) که سال گذشته میلادی برای خدمات‌رسانی به ماهواره‌های مدار ژئو به فضا پرتاب شده، رقابت خواهد کرد.

نمای فضاپیمای اسپیس دِرون

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند درآمد حاصل از بازار خدمات‌رسانی به ماهواره‌ها در مدار تا سال ۲۰۲۸ به بیش از ۴ میلیارد دلار برسد. از آنجایی که در حال حاضر هزینه توسعه یک ماهواره‌ مدار ژئو بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار است، خدمات‌رسانی، تعمیر، و یا به‌روزرسانی چنین ماهواره‌هایی و درنتیجه افزایش طول عمر آن‌ها گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر از جایگزینی آن‌ها با یک ماهواره جدید محسوب می‌شود.

استرواسکیل برنامه دارد با اعتباری معادل ۹ میلیون دلار و طی سه سال راه‌هایی برای ارائه خدمات حذف زباله‌های فضایی به اپراتورهای ماهواره‌ای، آژانس‌های فضایی کشورها و همچنین بازار صنعت بیمه ایجاد نماید. این شرکت مدتی ‌پیش موفق به کسب مبلغی معادل ۴.۵ میلیون دلار تحت پروژه‌ای با عنوان «طرح نوآوری توکیو» (Innovation Tokyo Project) متعلق به بخش دولتی وابسته به شهر توکیو (Tokyo Metropolitan Government به‌اختصار TMG) به‌منظور ایجاد نقشه راهی برای تجاری‌سازی برنامه «حذف زباله‌های فضایی» (ADR) خود شده بود.

استرواسکیل در حال حاضر در حال پیشبرد برنامه خلاقانه جدیدی موسوم به ELSA (سرواژه عبارت End-of-Life Services by Astroscale) می‌باشد که هدف از آن از بین بردن زباله‌های فضایی عنوان شده است. ابزار ELSA-d برای آزمایش فناوری‌های اصلی و ضروری این برنامه قرار است نیمه دوم سال جاری میلادی به فضا پرتاب شود.

این شرکت انجام مأموریت دیگری را نیز در برنامه‌های خود دارد؛ مأموریتی موسوم به ADRAS که قرار است تا مارس۲۰۲۳ به‌عنوان فاز اول نخستین پروژه پاکسازی زباله‌های فضایی آژانس کاوش‌های فضایی ژاپن (JAXA) اجرایی گردد. این پروژه از دو فاز تشکیل شده که انجام عملیات فاز اول آن به استرواسکیل واگذار شده است. شرکت یادشده قرار است ساخت، پرتاب و عملیاتی‌ کردن فضاپیمایی را برعهده بگیرد که به‌منظور شناسایی و حذف زباله‌های فضایی در مدار قرار خواهد گرفت.

 

space.skyrocket ، satellitetoday ، espash ، techcrunch ، spacenews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15509
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها