شکست مأموریت پرتاب ماهواره‌بر تجاری چین باعث نابودی دو ماهواره شد+فیلم

0 449

ماهواره‌بر تجاری چین موسوم به کوآیژو-۱۱ (Kuaizhou-11) در اولین پرتاب خود شکست خورد و در نتیجه آن دو ماهواره نیز از بین رفتند. کوآیژو-۱۱ روز جمعه ۱۰ژوئیه (۲۰تیر) ساعت ۰۴:‍۱۷ به‌وقت ساعت هماهنگ جهانی (UTC) از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین به فضا پرتاب شد. در ویدئوی منتشرشده از این مأموریت، لحظات اولیه پرتاب ظاهراً بدون مشکل خاصی انجام گرفته و گزارش‌هایی غیررسمی نیز از جدایش مراحل اول و دوم این ماهواره‌بر سه مرحله‌ای ارائه شده است؛ اما در نهایت کوآیژو-۱۱ نتوانست به مدار موردنظر برسد و چین سومین شکست را در نوزدهمین عملیات پرتاب‌های خود طی سال جاری میلادی تجربه کرد. بنابر اعلام مقامات مسئول، علت دقیق این حادثه در دست بررسی است.

 

کوآیژو-۱۱ یک ماهواره‌بر سوخت جامد است و توسط شرکت اکس‌پِیس (ExPace) توسعه یافته که زیرمجموعه شرکت علوم و صنایع هوافضای چین (China Aerospace Science and Industry Corporation) محسوب می‌شود. مأموریت پرتاب اولین نمونه‌های این ماهواره‌بر موسوم به کوآیژو-۱ و کوآیژو-۱آ از سال ۲۰۱۳ آغاز شد و کوآیژو-۱۱ نمونه بزرگتر آن‌هاست که با وزن برخاست بالغ بر ۷۰ تُن قادر به حمل ۱۵۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو می‌باشد. ماهواره‌برهای سری کوآیژو با احتساب این مأموریت تاکنون ۱۲ بار به فضا پرتاب شده‌اند که این اولین شکست آن‌ها به‌شمار می‌رود.

ماهواره‌بر یادشده در این مأموریت یک ماهواره سنجشی به‌نام جیلین-۱ (Jilin-1 با نام کامل Jilin-1 High Resolution-02E) و یک ماهواره توسعه و تحقیق به‌نام سنتی‌اسپیس-۱-اس۲ (CentiSpace-1-S2) را با خود حمل می‌کرد. جیلین-۱ که توسط شرکت چانگ گوانگ (.Chang Guang Satellite Technology Co. Ltd) برای شرکت بیلی‌بیلی (.Bilibili Inc) توسعه یافته، قادر به تصویربرداری پانکروماتیک (سیاه و سفید) با قدرت تفکیک مکانی ۰.۷۵ متر و تصویربرداری چند طیفی با قدرت تفکیک مکانی ۳ متر است. سال گذشته میلادی دو ماهواره از این سری پرتاب شده بود که هر دوی آن‌ها در مدار قرار گرفتند.

نمای اولین ماهواره سری جیلین-۱

ماهواره سنتی‌اسپیس-۱-اس۲ نیز توسط آکادمی علوم چین (Chinese Academy of Sciences) و با هدف آزمایش فناوری‌های مرتبط با تقویت عملکرد سامانه‌های ناوبری ماهواره‌ای توسعه یافته است. اپراتور سنتی‌اسپیس-۱-اس۲ شرکت فیوچر نَویگیشن (Future Navigation) بوده و سال ۲۰۱۸ اولین ماهواره از این سری به فضا پرتاب شد که در ارتفاع حدوداً ۷۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت. این ماهواره‌ها که مجهز به لینک ارتباط لیزری (Laser communication link) هستند، دارای ۹۷ کیلوگرم وزن بوده و از باس ماهواره‌ای WN-100 بهره می‌برند.

نمای اولین ماهواره سری سنتی‌اسپیس-۱-اس

 

space.skyrocket ، space.skyrocket ، wikipedia ، youtube ، news.cgtn ، spacenews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15498
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها