مریخ‌نورد ناسا سفر تابستانه خود را به‌سمت یکی از کوه‌های سیاره سرخ آغاز کرد

مطابق اعلام آژانس فضایی آمریکا مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) این سازمان دوباره در حال حرکت بوده و سفر تابستانی طولانی‌مدتی خود را به ارتفاعات کوه شارپ (Sharp) این سیاره آغاز کرده است. محققان ناسا امیدوارند که کاوش‌های کنجکاوی در این منطقه جدید سرنخ‌هایی در مورد نحوه تغییر وضعیت اقلیمی هوا در حدود ۳ میلیارد سال پیش ارائه دهد. آن‌ها انتظار دارند که کنجکاوی در بخش‌هایی از این سفر، خود، تصمیم‌هایی در زمینه حرکتش بگیرد.

به‌گفته تیم مأموریت این کاوشگر، کنجکاوی نمی‌تواند کاملاً بدون دخالت انسان حرکت کند، اما این توانایی را دارد که در طول مسیر به‌منظور پیشگیری از برخورد با سنگ‌های بزرگ یا زمین‌های پرخطر تصمیم‌های ساده‌ای بگیرد. امید می‌رود کاوشگر کنجکاوی تا اوایل پاییز سال جاری میلادی به مقصد جدید خود برسد؛ هر چند که ممکن است در طول این مسیر به‌دلیل کشف موارد جالب برای کاوش متوقف شود.

کنجکاوی پیچیده‌ترین کاوشگری محسوب می‌شود که ناسا به سیاره سرخ فرستاده و تاکنون بیش از ۲۰ کیلومتر را در این سیاره طی کرده است. از جمله اکتشافات مهم آن می‌توان به یافتن گاز متان و خاک رس در این سیاره اشاره نمود. این مریخ‌نورد با شش چرخ دارای ۲.۹ متر طول، ارتفاعی به‌اندازه قد یک انسان معمولی و ۹۰۰ کیلوگرم وزن می‌باشد. کنجکاوی می‌تواند مسافت چند ده متر در روز را با حداکثر سرعت ۰.۱۴ کیلومتر در ساعت بر روی سطح سیاره حرکت کند و از موانعی تا ارتفاع ۷۵ سانتیمتر بالا برود.

کاوشگر یادشده که مجهز به انواع تجهیزات علمی است، می‌تواند از خاک نمونه‌برداری کرده و سنگ‌ها را سوراخ کند و توسط بازوی روباتیکش نمونه‌ها را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه درون خود منتقل نماید. کنجکاوی همچنین مجهز به دوربین‌هایی با مقاصد هدایت از راه دور و نیز تصویربرداری‌های علمی است.

espash ، espash ، wikipedia ، irna