رژیم صهیونیستی یک ماهواره جاسوسی را به مدار زمین فرستاد

0 436

مقامات وزارت دفاع رژیم صهیونیستی اعلام کردند این کشور یک ماهواره جاسوسی را با موفقیت در مدار زمین قرار داده‌ است. این ماهواره موسوم به افق ۱۶ (Ofeq 16 یا Ofekروز دوشنبه ۶ژوئیه (۱۶تیر) سوار بر ماهواره‌بر شاویت-۲ (Shavit-2) از پایگاه هوایی پالماخیم (Palmachim Airbase) در مرکز رژیم صهیونیستی به فضا پرتاب شد. 

افق ۱۶ یک ماهواره شناسایی الکترونیک نوری (optoelectronic) با قابلیت‌های پیشرفته است که دومین و آخرین ماهواره از سری جدید افق محسوب می‌شود. ماهواره قبلی تحت عنوان افق ۱۱ در سال ۲۰۱۶ به فضا ارسال شده بود. با احتساب این ماهواره در حال حاضر شش ماهواره افق در مدار زمین هستند که همه آن‌ها با مقاصد جاسوسی به فضا پرتاب شده‌اند.

نمایی از ماهواره افق ۱۱

ماهواره‌های‌ افق ۱۱و۱۶ از باس ماهواره‌ای IMPS-2 بهره می‌برند و در یک مدار بیضوی با ارتفاع اوج ۵۹۴ کیلومتر و حضیض ۳۴۱ کیلومتری از سطح زمین قرار دارند. سه ماهواره قبلی یعنی افق ۵و۷و۹ بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ در یک مدار بیضوی با ارتفاع اوج ۷۲۹ کیلومتر و حضیض ۳۶۷ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته‌اند. این ماهواره‌ها با وزن ۱۸۹ کیلوگرم از باس ماهواره‌ای OPSAT-2000 بهره می‌برند. گفتنی است ماهواره افق ۶ که در سال ۲۰۰۴ به فضا پرتاب شد، در مدار قرار نگرفت و مأموریت آن شکست خورد.

مقامات رژیم صهیونیستی در مورد اینکه چه تعداد از این ماهواره‌ها در مدار فعال هستند سخنی به میان نیاورده‌اند؛ با‌این‌حال آمنون هراری (Amnon Harari)، رئیس بخش فضایی وزارت دفاع این رژیم، دراین‌رابطه به حداقل دو ماهواره دیگر یعنی افق ۵و۱۱ اشاره می‌کند که در نتیجه ظاهراً سه ماهواره جاسوسی افق در حال حاضر عملیاتی هستند. همه این ماهواره‌ها توسط شرکت صنایع هوافضای رژیم صهیونیستی (Israel Aerospace Industries) توسعه یافته‌اند.

مأموریت ماهواره‌های افق ابتدا با پرتاب دو ماهواره افق ۱و۲ در سال‌های ۱۹۸۸ و ۱۹۹۰ آغاز شد؛ ماهواره‌هایی که برای آزمایش فناوری‌های مدنظر توسعه‌دهندگان آن در مدار قرار گرفتند و عمر طراحی آن‌ها فقط چند هفته بود. شایان ذکر است افق ۱ نخستین ماهواره رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود. 

نمایی از ماهواره افق ۱

در سال ۱۹۹۵ ماهواره افق ۳ با وزنی معادل ۱۸۹ کیلوگرم به فضا پرتاب شد و بدین ترتیب رژیم صهیونیستی از آن سال توانست بهره‌گیری از ماهواره برای مقاصد جاسوسی را آغاز کند. این رژیم در مأموریتی دیگر در سال ۱۹۸۸ اقدام به پرتاب افق ۴ کرد که البته این مأموریت ناموفق بود و طی آن ماهواره از بین رفت.

گفتنی است ماهواره‌های سنجشی افق ۸و۱۰ (یا TECSAR 1,2) نیز نخستین ماهواره‌های مجهز به رادار دهانه ترکیبی (SAR) رژیم صهیونیستی به‌شمار می‌روند که به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴ در مدار قرار گرفتند.

 

space.skyrocket ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، seattletimes ، space.skyrocket ، wikipedia ، space.skyrocket ، newtimes

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15483
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها